Byta bredband: så enkelt är det

tangentbord med köpknapp

Att byta bredband är egentligen ganska lätt – det mesta löser sig per automatik när du beställer bredband via Bredbandsval.se. Dock finns det några saker man kan behöva göra själv för att beställningen ska gå så smidigt som möjligt.

Här svarar vi på de vanligaste frågorna som dyker upp före, under och efter byte av bredband.

Lugn, ditt bredband försvinner inte

Vi märker att många undrar om den bredbandstjänst man har aktiv just nu riskerar sluta fungera när man beställer nytt bredband via en annan internetleverantör. Så är det (tack och lov) inte.

Du blir alltså inte av med ditt aktiva bredbandsabonnemang bara för att du beställt ett nytt abonnemang från en annan internetleverantör. Dels handlar det om att det gamla abonnemanget oftast har en uppsägningstid på en månad, som inte bryts bara för att en ny beställning gjorts från en ny leverantör.

Men det beror även på att den nya leverantören inte ens kan aktivera ditt bredband förens den förra tjänsten avslutats. Du kan alltså inte ha “dubbelt bredband” via samma teknik, vilket vi fått frågar om.

Detta innebär också att du som väljer dagens datum, eller ett datum som ligger nära i tiden, som önskat startdatum för ett nytt abonnemang kan stöta på patrull om det redan skulle finnas en aktiv tjänst på adressen via samma infrastruktur (d.v.s. samma teknik). Om du bor i en fastighet som kan få bredband via ADSL, fiber och Kabel-TV skulle du i princip kunna ha tre bredbandsabonnemang igång samtidigt.

Planera slut- och startdatum

Det finns alltså en hake – inte förrän ditt gamla abonnemang avslutats kommer det nya kunna aktiveras. Det är därför viktigt att du själv planerar ditt byte så att övergången blir så smidig som möjligt.

Tyvärr kan varken vi, bredbandsoperatörerna eller stadsnäten avsluta en tjänst hos en annan leverantör – det är bara du som kund som kan göra det. Om du bor i en fastighet som är ansluten till något av de öppna stadsnäten är det till och med så att stadsnätet inte får lämna ut uppgifter om vilken operatör som levererar ditt bredband just nu.

Checklista: Så byter du bredband

När du hittat det bästa bredbandet på din adress här på Bredbandsval.se och är redo att beställa – följ denna checklista. Om du flyttar eller inte har något aktivt bredbandsabonnemang med bindningstid idag kan vi tipsa om vår artikel om flytt av bredband.

1. Kontrollera bindningstid och uppsägningstid

Innan du beställer nytt bredband behöver du kontrollera så att du inte har bindningstid kvar hos din nuvarande bredbandsleverantör. Om du vet att du inte har någon bindningstid, utan bara uppsägningstid, kan du gå vidare till punkt 2.

Om du är osäker på vilken leverantör du har idag kan du följa vår guide som hjälper dig att ta reda på vilken internetleverantör du har idag.

Leverantörerna har lite olika villkor kring bindningstid och uppsägningstid. Telenor, till exempel, har sedan september 2018 helt slopat bindningstiden på sina abonnemang och tillämpar enbart en månads uppsägningstid.

En tumregel är att om du har bredband via öppna stadsnät kan du nästan alltid hitta ett bredbandsabonnemang utan bindningstid, men en månads uppsägningstid. Har du bredband där det ingår, eller om du hyr, hårdvara (ex. router) är det ofta längre bindningstid.

Tips! Vissa leverantörer har ofta vad de kallar “mina sidor” där du ibland kan se information om dina tjänster, bindningstid, uppsägningstid mm.

2. Säg upp nuvarande bredbandstjänst

När du jämför och beställer bredband via Bredbandsval.se blir du ombedd att fylla i önskat startdatum (aktiveringsdatum för tjänsten). Leverantören behöver helt enkelt veta vilken dag du vill att bredbandet från dom ska börja fungera.

Därför vill du, precis som vi förklarade i stycket “Planera slut- och aktiveringsdatum” ovan, se till att din nuvarande bredbandstjänst är avslutad precis innan den nya leverantören aktiverar sin tjänst.

Om du inte har bindingstid kvar på ditt abonnemang så kan vi hjälpa dig att säga upp ditt gamla bredband. När du gjort din beställning så får du mer information och hjälp!

3. Välj startdatum

Välj ett startdatum som passar dig! Om du har uppsägningstid kan det vara smart att sätta startdatum till dagen efter din nuvarande tjänst avslutas. Skulle du, mot förmodan, bli utan bredband i skiftet av leverantör är det enkelt att kontakta den leverantör du valde och be dom aktivera bredbandet direkt.

För dig som flyttar kan det vara smart att välja ett startdatum någon dag innan inflyttningsdatum så att bredbandet funkar, och eventuell utrustning finns på plats, när du flyttar in.

Enkelt, tryggt och kostnadsfritt byte

När du hittat den bredbandstjänst du vill ha kan du beställa bästa bredbandet direkt via oss på Bredbandsval.se!

Vi hämtar in leverantörernas aktuella bredbandserbjudanden på adressen i realtid. Du slipper gå in på alla leverantörernas hemsidor och leta och jämföra hastigheter, priser, tillval och villkor.

När du vill beställa bredband klickar du bara på “beställ” i listan med bredbandsalternativ och fyller i dina personuppgifter i formuläret. Din adress är då redan förifylld, vilket gör beställningen av bredband ännu smidigare.

När du beställer bredband via Bredbandsval.se behöver du godkänna villkoren som gör att vi kan hantera beställningen åt dig. Vi tar din integritet på största allvar och alla uppgifter i din beställning krypteras och skickas via en säker anslutning till bredbandsleverantören du valt.

Vår tjänst är helt kostnadsfri och eftersom vi har kopplingar mot bredbandsoperatörernas system kommer din beställning dyka upp automatiskt i deras system så att de kan kontakta dig och hjälpa dig komma igång med ditt bredband på det datum som du önskat.