IP-telefoni – fast telefoni över internet
Uppdaterad
IP-telefoni, eller att ringa över internet, är idag den vanligaste formen av fast telefoni. Men vad är IP-telefoni? Hur fungerar IP-telefoni? Vilka leverantörer erbjuder IP-telefoni? Vad kostar det och vad är för- och nackdelarna med IP-telefoni? Vi reder ut allt i denna guide!
I mitten på 90-talet var fast telefoni via PSTN-nätet (Public Switched Telephone Network) standard. Till skillnad från idag kunde man sitt eget, och de flesta av sina vänners, nummer utantill.
Även om mobiltelefonen utsågs till årets julklapp redan 1994 användes fortfarande fast telefoni flitigt, inte minst på grund av höga samtalskostnader i mobilnätet.
Spola fram bandet några år, förbi Nokias lansering av Nokia 3210 (med spelet Snake såklart), kameramobilens intåg på den svenska marknaden 2003, lanseringen av iPhone 2007 och 2010-talets totala dominans av mobiltelefoni och läget är helt annorlunda.
Att andelen svenskar med fast telefoni i hemmet minskat drastiskt kommer kanske inte som någon större överraskning. Att fiberutbyggnaden tagit fart och att Telia avvecklar telefonnätet har förändrat marknaden för fast telefoni i grunden.
År 2000 fanns det enligt Post- och Telestyrelsen (PTS) fortfarande över 6 miljoner fasta telefonabonnemang i Sverige, varav 5,7 miljoner var traditionella PSTN-abonnemang. I slutet av 2020 fanns det enligt knappt 1,4 miljoner fasta telefonabonnemang kvar i Sverige, varav IP-telefoni stod för två tredjedelar av dessa.
Vad är IP-telefoni?
IP-telefoni (från engelskans Internet Protocol telephony) är en teknik som, till skillnad från vanlig analog telefoni som använder det traditionella telefonnätet (PSTN), använder ”internetprotokoll” för att hantera samtalstrafik digitalt via internet.
Protokollet som definierar hur din röst ska färdas i nätverket kallas VoIP (Voice over Internet Protocol). IP-telefoni används ofta synonymt med VoiP, men i själva verket är VoIP endast protokollet för hur röstsamtal skickas medan IP-telefoni är ett bredare begrepp som även innefattar andra funktioner såsom röstbrevlåda, videosamtal, fax och meddelanden.
Med IP-telefoni kan den som har bredband, via till exempel telejacket (ADSL bredband), fiber bredband eller bredband via kabel-tv-uttaget välja att ringa och ta emot fasta telefonsamtal via sin bredbandsuppkoppling. IP-telefoni kallas ibland även bredbandstelefoni eller internettelefoni.
Tips! Jämför och beställ bredband på din adress!
Hur fungerar IP-telefoni?
Med IP-telefoni ringer du och tar emot dina fasta samtal via ditt bredband. Istället för att röstsamtalet skickas som elektriska signaler i form av sinuskurvor, vilket är tekniken som används vid analog telefoni via telenätet, överförs röstsamtalet uppdelat i små datapaket mellan IP-nummer – precis som övrig datakommunikation via internet.
IP-telefoni via fiber är den vanligaste formen av IP-telefoni och den snabba internetuppkopplingen gör att datapaketen kan skickas runt jorden på mindre än en sekund.
IP-telefoni använder din befintliga internetanslutning för att överföra röstsamtal.
För att komma igång med IP-telefoni behövs en fungerande bredbandsanslutning, en telefonidosa (ibland även kallad telefonadapter, teleadapter eller telefonibox) och en telefon. Eftersom IP-telefoni använder internetanslutningen för att överföra röstsamtal kan man även välja att prata i telefon via datorn och använda headset.
Om man vill använda en vanlig bordstelefon, eller trådlös telefon, kopplar man telefonsladden till telefonidosan istället för telefonjacket. Telefonidosan, som är kopplad till ett vägguttag samt till en WiFi router eller mediaomvandlare, konverterar datapaketen till röstsignaler och dirigerar trafiken rätt så att den skickas till din vanliga telefon.
När du slår telefonnumret på din IP-telefon upprättar din tjänsteleverantör en anslutning till enheten med det angivna numret så att datapaket kan utbytas. Systemet omvandlar de digitala signalerna till ljud.
Telefonidosa för IP-telefoni
För att IP-telefoni ska fungera behövs en router förberedd för IP-telefoni/VOIP (Voice Over IP) eller en telefonidosa. Telefonidosan kallas ibland ATA-box (Analog Telephone Adapter).
ATA-boxen är en telefonidosa med inbyggd router som kopplas mellan nätverksuttaget och din telefon för att omvandla den digitala signalen från fibern till en analog signal för telefonen. Telefonidosan gör det möjligt att ansluta analoga enheter, såsom analoga telefoner och fax till ditt nätverk. Om du har en WiFi-router för trådlös surf så kan även denna kopplas till ATA-boxens internetport.
Telefonidosan beställer du i samband med att du beställer IP-telefonitjänsten från din bredbandsleverantör. Alternativt kan du använda en egen telefonidosa. Önskar du använda en egen dosa behöver du korrekta användaruppgifter som, av säkerhetsskäl, skickas ut via brev.
Observera att de flesta bredbandsleverantörer kräver att du även har ett bredbandsabonnemang från leverantören för att du ska få beställa IP-telefoni.
Om du vill använda bostadens befintliga telefonjack kan man ansluta en så kallad “mellanpropp” till första jacket (första jacket hittar du oftast i hallen). Mellanproppen brukar inte ingå när man beställer IP-telefoni men går att hitta hos välsorterade elektronikhandlare.
Vilka leverantörer erbjuder IP-telefoni?
Även om en del stora leverantörer inom telefoni, såsom Tele2 och Telenor, har slutat att sälja IP-telefoni till privatkunder så är det fortfarande många leverantörer som erbjuder tjänsten.
Telia (som kallar sin IP-telefoni Telia Bredbandstelefoni) är störst men det finns en rad andra leverantörer att välja mellan:
- Bahnhof
- BIK – Bredband i Kristianstad
- Bitcom
- Bredband2
- Bredbandsson
- IP Sweden
- Junet
- Mediateknik
- Net at Once
- Obenet
- Ownit
- QuickNet
- Sappa
- Teleservice
Vad kostar det att ringa med IP-telefoni?
Med IP-telefoni använder du din befintliga fiberanslutning och slipper på så vis dyra fasta abonnemangsavgifter. Dock ska man vara noga när man väljer operatör eftersom leverantörerna inkluderar olika tjänster i sina fasta avgifter. Tänk igenom vilken typ av samtal du ringer och vilka tilläggstjänster du utnyttjar.
Eftersom leverantörerna tillämpar olika modeller för prissättning på sina tjänster så varierar priset på IP-telefoni beroende på vilken leverantör man väljer och vilket nät du är ansluten till. Många leverantörer i öppna stadsnät erbjuder dessutom rabatter ifall du även är bredbandskund.
För att ge en bild av kostnaden för IP-telefoni har vi sammanställt några av leverantörernas ordinarie priser på IP-telefoni.
Tjänster | Bahnhof | Bredband2 | Ownit | Telia* |
---|---|---|---|---|
Telefonibox/Router | 1095 kr | 695 kr | 899 kr | - |
Månadsavgift/minimidebitering | 29 kr | 99 kr | 49 kr | 179 kr |
Öppningsavgift | 0,45 kr | 0,55 kr | 0,69 kr | - |
Sverigesamtal (mobil) | 1,49 kr/min | 1,48 kr/min | 1,69 kr/min | - |
Sverigesamtal (fast) | 0,15 kr/min | 0,14 kr/min | 0,14 kr/min | - |
- För att kunna beställa Telia Bredbandstelefoni behöver du ha fast bredband från Telia. Med Telia Bredbandstelefoni ingår samtal inom Sverige till svenska mobiler och fasta telefoner i månadsavgiften.
Om du väljer Bahnhof IP-telefoni behöver du en router från Bahnhof med s. k. SIP-funktionalitet.
De flesta leverantörer tar ut en minimiavgift per månad oavsett hur mycket eller till vilka länder du ringer. Till denna avgift läggs i de flesta fall sedan samtalsavgifter (öppningsavgift samt pris per minut) till.
Samtalskostnaden per leverantör varierar beroende vilka nummer och länder man önskar ringa och vilka nät man ringer i.
Den fasta minimiavgiften för IP-telefoni kan variera mellan 30-200 kronor och påverkas sedan av ifall du väljer att köpa, hyra eller låna telefonidosa. Vissa leverantörer tar även ut en startavgift för tjänsten och en avgift för nummerportering (ifall du vill behålla ditt telefonnummer när du byter leverantör).
Det som gör prisjämförelser extra klurigt är att leverantörernas erbjudanden, vad som ingår i tjänsten, skiljer sig. Internationella samtalspriser uppdateras ibland och kan variera mycket mellan beroende på vilken leverantör du väljer.
Tilläggstjänster för IP-telefoni
Det som är unikt med IP-telefoni är alla de digitala tjänster som man kan köpa till sitt fasta abonnemang. Exempel på tilläggstjänster som leverantörerna erbjuder, men tar olika mycket betalt för, är;
- röstbrevlåda
- nummerpresentation
- hemligt nummer
- vidarekoppling direkt (“medflyttning”)
- samtal väntar
- förfrågan/pendling
- återuppringning
- trepart under pågående samtal
- vidarekoppling vid ej svar
I vissa fall är tilläggstjänster inkluderade i månadsavgiften och i vissa fall inte. Observera att leverantörerna tar ut olika avgifter för portering, det vill säga flytt av nummer mellan operatörer.
För- och nackdelar med IP-telefoni
Om du inte har fast telefoni idag, eller om du är intresserad av att byta till IP-telefoni, kan det vara bra att känna till att du kan behålla ditt gamla telefonnummer när du går över till IP-telefoni för din hemtelefon. Nedan går vi igenom några för- och nackdelar med IP-telefoni.
Fördelar med IP-telefoni
- Flexibilitet: Med IP-telefoni får du vad du betalar för och du har möjlighet att skräddarsy din telefoni med tilläggstjänster såsom telesvar, nummerupplysning osv. beroende på dina behov.
- Priset: Eftersom IP-telefoni använder din befintliga internetanslutning så slipper man en separat abonnemangsavgift, vilket sänker kostnaden jämfört med traditionell telefoni. Dessutom är den rörliga samtalskostnaden betydligt lägre, inte minst för utlandssamtal, än vad de är med traditionell telefoni.
- Mindre väderkänsligt: I och med att telefonnätet byts ut mot fiber som oftast grävs ned i marken slipper man stormkänsliga telefonledningar. Eftersom data transporteras med ljussignaler i fibern, och inte elektriska signaler, är ledningarna mindre känsliga för åska och blixtar.
Nackdelar med IP-telefoni
- Sämre ljudkvalitet: Eftersom IP-telefoni är beroende av bandbredden så kan ljudet och dess kvalitet påverkas negativt.
- Fungerar ej vid strömavbrott och driftstörningar: IP-telefoni behöver alltid en fungerande internetanslutning och ström för att fungera, precis som ditt bredband. Om driftstörningar uppstår försvinner möjligheten att ringa och ta emot samtal via IP-telefoni. (Detta är särskilt viktigt att tänka på om du har larm eller liknande kopplat till IP-telefoni).
- Utmaningar med nödsamtal: Eftersom IP-telefoni inte är kopplat till en fysisk adress, utan till ett IP-nummer, så är det inte alltid säkert att position skickas per automatik ifall du behöver ringa nödnummer. Hör med din leverantör om vad som gäller innan du beställer.
Sammanfattning
Om du överväger att skaffa IP-telefoni och börja ringa via bredbandet så är det bra att känna till att det finns flera leverantörer att välja mellan. Ofta är det smart, om inte en förutsättning, att välja IP-telefoni från samma leverantör som levererar bredbandet. Man ska dock tänka på att det finns flera olika leverantörer att välja mellan, och att priset kan skilja sig en hel del.
Precis som för bredbandet så är det viktigt att utgå från sig själv och sina preferenser när man väljer leverantör av IP-telefoni. Fråga dig hur mycket du ringer och vilken typ av samtal du ringer, och till vilka länder. Det kan också vara klokt att tänka igenom vilka tilläggstjänster du värdesätter och vilka du kanske kan vara utan.
Som vi har beskrivit har IP-telefoni både sina för- och nackdelar. Om du har larm eller andra viktiga tjänster kopplade till din fasta telefoni idag kan det vara klokt att prata med leverantören och höra ifall tjänsterna kan flyttas till IP-telefoni.
Och sist men inte minst: Glöm inte att ett stabilt bredband är en förutsättning för välfungerande IP-telefoni. Jämför därför bredband på din adress här på Bredbandsval.se. IP-telefoni är enkelt att lägga till i efterhand!