Undvik fakturaavgift – spara pengar

Uppdaterad

spargris

Betalar du ditt bredband via faktura? Tänk då på att du kan få betala en fakturaavgift. Här går vi igenom fakturaavgift och påminnelseavgift och förklarar hur valet av fakturametod kan påverka månadskostnaden.

Att det finns pengar att spara på bredbandet vet alla som redan använt Bredbandsval.se för att jämföra och beställa bredband. Något som är lätt att missa är att det kan finnas ännu mer pengar att spara – beroende på vilken fakturametod man väljer.

Vilka betalningsalternativ finns?

Företag får själva bestämma vilka betalsätt de erbjuder sina kunder. Som kund kan man alltså inte kräva att få betala på ett visst sätt, till exempel via e-faktura. Men man ska såklart få betala via faktura om internetleverantören lovat det i köpvillkoren. När man beställer bredband är det oftast pappersfaktura som är det förvalda alternativet.

Idag erbjuder de flesta internetleverantörerna möjligheten att välja mellan e-postfaktura, e-faktura eller autogiro. Vissa operatörer erbjuder till och med Kivra, Swish och kortbetalning.

Vad är fakturaavgift?

Fakturaavgift är den administrationsavgift som företag får ta ut för att hantera en betalning, så länge det står i avtalet mellan konsumenten och företaget. Fakturaavgiften ska vara “skälig” och motsvara den faktiska kostnaden som företaget får för att hantera betalningen.

Det är dock upp till kunden själv att kontrollera om man ska betala fakturaavgift när man beställer bredband.

Påminnelseavgift

Påminnelseavgift är den administrationsavgift som tillkommer för om man inte betalar sin faktura i tid. Enligt svensk lag får påminnelseavgiften inte överstiga 60 kronor och företaget får bara kräva påminnelseavgift en gång.

Kontrollera vad som står i villkoren och var noga med att betala i tid. Betalar du inte i tid får företaget ta ut en påminnelseavgift i samband med att man skickar ut en faktura med påminnelse om betalning.

Ifall påminnelsefakturan inte betalas har företaget rätt att skicka ärendet vidare till ett inkassoföretag eller till Kronofogden. De kan då lägga på ytterligare 180 kronor på din faktura.

Se därför till att alltid betala fakturan i tid för att undvika extra kostnader. Påminnelseavgiften för att företaget ska skicka ut en ny faktura efter förfallodatum kan vara upp till 60 kronor.

Så kan man spara pengar

Många glömmer att fakturaavgiften kan vara en riktig bov. Och en vanlig missuppfattning är att det enbart är pappersfaktura som kostar. Faktum är att företag har rätt att ta ut en avgift även för e-faktura och autogiro, om det framgår av avtalet.

Se därför alltid till att kontrollera leverantörens fakturaavgift och vad avgiften skulle bli om man byter betalsätt.

Här ger vi exempel på hur valet av fakturametod kan påverka månadskostnaden och den totala årskostnaden och visar hur kostnaden skiljer mellan olika leverantörer.

Högsta och lägsta avgift per betalningsalternativ

Betalningsalternativen och fakturaavgifterna kan skilja sig en del beroende på vilken internetleverantör man väljer. I tabellen nedan framgår högsta och lägsta avgift per betalningsalternativ hos de 21 största bredbandsleverantörerna i Sverige.

Pappersfaktura E-postfaktura E-faktura Autogiro
15-79 kr 0-25 kr 0-27 kr 0-39 kr

Även om det finns specialfall så tar de flesta bredbandsleverantörer mellan 30 kronor och 50 kronor i fakturaavgift för att skicka en pappersfaktura.

Beroende på vilken internetleverantör man väljer så kan man alltså spara mycket pengar varje år om man byter till e-postfaktura, autogiro eller e-faktura. Samtidigt minskar man risken för onödiga påminnelseavgifter och värnar miljön.

Så mycket kan man spara

Om man lyckas spara 30-50 kronor i månaden innebär det mellan 360 och 600 kronor på ett år. På tio år blir det mellan 3600 och 6000 kronor!

Om du vill se vilka betalningsalternativ och avgifter som gäller för en specifik leverantör kan du läsa mer på respektive leverantörs sida:

Vilken information ska en faktura innehålla?

Alla internetleverantörer är skyldiga att skicka ut faktura (räkning) till sina kunder som beskriver vilka varor eller tjänster som levererats. För att en faktura ska vara giltig ska fakturan innehålla följande information:

  • Fakturanummer
  • Fakturadatum
  • Kundadress
  • Leveransdatum
  • Betalningsvillkor/förfallodatum
  • Dröjsmålsränta
  • Specifikation
  • Pris
  • Momssats
  • Totalbelopp
  • Kontaktuppgifter till leverantören
  • VAT-nummer
  • Bankgiro-nummer
  • Information om att företaget är godkänd för F-skatt.