Frågor & svar

Om bredband

Om du kan få bredband via fiber, eller inte, beror på om det finns fiber installerat på din specifika adress. Om du är osäker på om du kan få fiber på din adress kan du testa att söka efter bredband här på Bredbandsval.se.

När du söker på din adress hämtar vi in information om bredband på adressen och du får svar på om det finns fiber installerat. Resultatet presenteras i en överskådlig lista med internetleverantörernas hastigheter, aktuella priser, bindningstider och eventuella tillval.

Stadsnät är bredbandsnät som är geografiskt begränsade, ofta till en stad eller en kommun. Stadsnäten byggs vanligtvis med optisk fiberkabel, vilket är en infrastruktur med mycket hög kapacitet och lång livslängd.

Läs mer om bredband via stadsnät.

Om du undrar hur snabb din nuvarande internetuppkoppling är och vill testa din internethastighet kan du göra vårt Speedtest eller surfa in på Bredbandskollen.

Om du redan testat dessa kan du läsa vår artikel med tips på gratistjänster för att testa internethastigheten.

Om du inte vet vilken internetleverantör du har idag finns det flera sätt att ta reda på det. Läs vår guide om hur du kan ta reda på vilken internetleverantör du har.

Om du inte har gjort en beställning via oss på Bredbandsval.se, utan bara har en generell fråga gällande din nuvarande bredbandsanslutning, så är det svårt för oss att hjälpa till. För frågor gällande nuvarande abonnemang, aktivering av tjänst, faktura, router, driftstörningar etc. behöver du alltid kontakta din internetleverantör för att få hjälp.

Om bredband och TV-paket

Javisst! Sedan en tid tillbaka kan du även jämföra bredband och TV-paket från Sveriges största leverantörer.

I dagsläget jämför vi erbjudanden på bredband + IPTV/kabel-TV från Allente, Telenor, Telia och Tele2.

Bredbands-TV är ett samlingsnamn för TV som levereras via en bredbandsuppkoppling. Den vanligaste formen av bredbands-TV är IPTV som antingen kan levereras via fiber (även kallat "fiber-TV" och "TV via fiber") eller via telejacket (då kallat "TV via ADSL").

Om jämförelsen

Det kan finnas flera förklaringar till varför information saknas på en adress. Om du nyligen har fått fiber till din fastighet kan det ibland dröja innan leverantörerna får information om att adressen är uppkopplad, vilket gör att en adress som nyligen fått fiberanslutning inte får några resultat från leverantören.

En annan förklaring till att det kan bli fel är att sökningen på adressen inte blivit rätt.

Precis som det finns öppna nät finns det också ett fåtal så kallade "stängda bredbandsnät", där du oftast bara kan få bredband från en internetleverantör. De stängda näten finns i dagsläget inte på Bredbandsval.se men vi arbetar löpande med att ansluta nya nät och internetleverantörer för att förbättra vår tjänst.

Det går såklart att jämföra bredband på många olika sätt. Vi beräknar ett jämförpris per månad för att göra en rättvis prisjämförelse. Jämförpriset per månad är summan av samtliga kostnader under bindningstiden (eller för första året då bindningstiden är kortare än så), utslaget per månad.

Vårt jämförpris ger dig en rättvisande bild eftersom det tar hänsyn till leverantörernas rabatter, bindningstider, o.s.v. Vi manipulerar inte resultaten på något sätt.

  • Vilka bredbandsleverantörer erbjuder tjänster på min adress? Du kan använda vår gratistjänst Bredbandsval.se för att se vilka leverantörer och erbjudanden som finns på din adress.
  • Vad kommer jag använda jag bredbandet till och hur mycket data kommer jag förbruka under en månad?
  • Har jag behov av att kunna ta med mig bredbandet när jag reser?
  • Vad tillåter min budget?
  • Vilken bindningstid fungerar för mig? Kommer jag bo kvar om ett halvår eller vill jag kunna säga upp direkt? Längre bindningstid ger ofta en lägre kostnad.

Vilken hastighet för nedladdning och uppladdning du behöver beror på flera saker. Frågor som påverkar ett hushålls behov är exempelvis:

  • Hur många man är i hushållet
  • Vad bredbandet huvudsakligen ska användas till

Finns det flera apparater som är uppkopplade trådlöst samtidigt ställer det också högre krav på hastigheten.

Enkelt förklarat så kräver e-post, sociala medier och vanliga hemsidor lägre hastigheter medan streaming av video via tjänster som till exempel Netflix, SVT Play och YouTube kräver mer.

För de flesta är nedhastigheten (hur snabbt man tar emot data) viktigast. Upphastigheten (hur snabbt man kan skicka data) blir viktigare för den som laddar upp exempelvis foton och filmer för lagring i nätet (exempelvis till tjänster som iCloud, Google Drive, Dropbox och OneDrive).

Läs mer om vad man ska tänka på för att räkna ut hur snabbt bredband man behöver.

Olika bredbandstyper ger olika maxhastigheter för nedladdning och uppladdning. Bredband via fiber och kabel-TV är de snabbaste alternativen, medan bredband via ADSL (kopparnätet) och mobilt bredband är något långsammare. Om du är osäker på vilken bredbandshastighet du behöver se vår artikel om hur snabbt bredband man behöver.

Om beställning och byte

Ja, det kan man! Vi hälper dig både att hitta, jämföra och beställa bredband – enkelt, tryggt och kostnadsfritt!

När du sökt på din adress får du upp en lista med leverantörernas erbjudanden på adressen som gör det enkelt att jämföra leverantörernas erbjudanden. När du klickar på "Beställ" kommer du direkt till en förifylld beställningssida där du bara behöver ange dina personuppgifter för att göra din beställning.

Eftersom vi samarbetar med leverantörerna ser vi till att din beställning skickas direkt till den leverantör du valt, så att leverantören kan aktivera tjänsten på önskat startdatum. Du får ett bekräftelsemail till den e-postadress du angivit med mer information.

OBS! Alla personuppgifter krypteras och skickas via en säker anslutning till leverantören för att skydda din integritet.

Att beställa bredband via Bredbandsval.se kräver egentligen inga förberedelser, du behöver dock veta vilken adress du bor på.

Försäkra dig om att du inte är bunden hos din nuvarande leverantör. Ofta har abonnemangen endast 1 månads uppsägningstid. Detta kan du ofta se på din senaste faktura alternativt fråga kundtjänsten hos din nuvarande operatör.

Därefter kan du enkelt och kostnadsfritt jämföra och byta bredbandsavtal på bredbandsval.se. I snitt lägger användarna mindre än 3 minuter på att jämföra och byta bredbandsavtal.

Nästan var tredje medborgare i Sverige har, eller har haft, betalningsanmärkningar, vilket ibland gör det svårare att skaffa bredband. Faktum är att leverantörerna har väldigt olika sätt att hantera detta på. Vi på bredbandsval.se ser bredband som en mänsklig rättighet och jobbar aktivt med att upplysa leverantörerna om denna problematik.

Om du har betalningsanmärkningar hos kronofogden och behöver hjälp med tips på hur du kan gå tillväga för att beställa bredband trots betalningsanmärkningar så är du välkommen att kontakta oss på info@bredbandsval.se.

Vid beställning av bredband via bredbandsval.se skickas din order direkt till vald leverantör, för aktivering på önskat startdatum. Du får även en bekräftelse till den e-postadress du angav i samband med beställningen.

Om du valt dagens datum som startdatum, eller beställer på helgen, kan det vara bra att känna till att leverantören kan ha viss handläggningstid då kreditupplysning etc. ska göras. I vissa fall kan det börja fungera inom några minuter.

Ångra beställning När du gör en beställning via bredbandsval.se har du alltid 14 dagars ångerrätt. Eftersom ordrar skickas automatiskt till leverantörerna behöver du som redan gjort en beställning via bredbandsval.se, men ångrat dig, kontakta den leverantör du valde. (För Telia gäller dock annan rutin, se nedan). Du hittar kontaktuppgifter till leverantörerna här.

OBS! Om du har begärt att operatören ska påbörja leverans av tjänsten under ångerperioden är du skyldig att betala både fasta- och rörliga avgifter som avser de dagar abonnemanget varit aktivt samt den förbrukning som uppstått.

Rutin Telia: All ånger gällande Telia-beställningar ska skickas direkt till info@bredbandsval.se.

Ändra beställning När du gör en beställning via bredbandsval.se får du ett bekräftelsemail till den e-postadress du angav. Om du märker att något blev fel och du vill ändra hastighet, startdatum eller kontaktuppgifter så kan du kontakta oss med information om ditt ordernummer och vad ändringen avser så hanterar vi ändringen med leverantören.

Obs! Om det blev fel adress när du beställde behöver du göra en ny beställning på den rätta adressen, eftersom det inte finns någon garanti att du kan få samma tjänst på en annan adress.

När du gör ett aktivt val av bredbandsleverantör har du möjligheten att minska dina bredbandskostnader med tusentals kronor per år alternativt få en högre hastighet till en lägre kostnad.

Dagens bredbandsmarknad är svårnavigerad med väldigt många produkter att välja mellan från många olika leverantörer. Varje konsument har egna unika förutsättningar på sin adress men även preferenser när det kommer till bredbandsanvändning och hastigheter, drift och säkerhet, kundservice och kundnöjdhet, villkor med mera.

Genom att jämföra och beställa nytt bredband kan du väldigt enkelt och helt kostnadsfritt göra ett aktivt bredbandsval och därigenom få bästa möjliga bredband baserat på dina preferenser.

Att byta leverantör (av bredband och TV) på Bredbandsval.se är mycket enkelt och självklart helt kostnadsfritt! När du beställer via oss skickas din beställning direkt till vald leverantör som sedan aktiverar tjänsten. Om router, eller annan hårdvara, ingår kommer operatören skicka hem utrustning till dig.

Såhär gör du:

  1. Börja med att söka efter bredband på din adress och se vilka alternativ som finns.
  2. När du fått upp dina val kan du jämföra bredband, hastigheter, bindningstider och priser mot vad du har idag och beställa direkt via oss!

Om du redan har bredband på din adress, och byter från en leverantör till en annan, kan du med fördel sätta startdatum en månad fram, när uppsägningstiden passerat, så blir bytet extra smidigt!

När du beställer via Bredbandsval.se så guidar vi dig igenom uppsägningen av ditt tidigare bredband.

Obs! Kontrollera så att du inte har bindningstid kvar hos din nuvarande bredbandsleverantör. Det framgår på fakturan eller när du loggar in på "mina sidor" hos din internetleverantör.

Att byta bredbandsavtal ska vara mycket enkelt. Det är just därför vi skapat bredbandsval.se. Vi söker efter, sammanställer och presenterar bredbandsalternativ som är tillgängliga på just din adress. bredbandsval.se erbjuder dig en helt kostnadsfri, enkel och lättanvänd tjänst.

Att byta bredbandsleverantör går väldigt snabbt. Efter att du sökt fram tillgängliga bredbandsleverantörer på din adress och gjort ditt val kommer vald leverantör att arbeta för att få igång tjänsten snabbast möjligast hemma hos dig.

För att garanterat undvika avbrott kan du välja ett visst överlapp mellan din gamla och nya operatör.

Det kan kännas oroande att byta bredbandsleverantör. Det ska dock understrykas att bytet inte påverkar din tillgång till bredband. Den mest märkbara förändringen är att du får ett bättre bredbandsavtal.

Bytet genom bredbandsval.se medför inte någon extrakostnad för dig som kund.

OBS! Du måste se till att du inte redan är bunden hos en annan bredbandsleverantör innan du byter.

Om tjänsten

Nej. Bredbandsval.se är ingen bredbandsleverantör och vi skickar heller aldrig några fakturor till dig som konsument. Vi hjälper dig däremot gärna att hitta och beställa bästa bredbandet för dig så att du kan välja bredbandsleverantör i lugn och ro.

Om du har en fråga till din bredbandsleverantör gällande ditt bredband behöver du kontakta leverantören direkt.

Bredbandskollen är ett verktyg som låter dig mäta hastigheten på din internetuppkoppling och ditt nuvanrande bredband.

Bredbandsval.se jämför bredband och gör det enkelt att se vilket bredband du kan få på din adress. När du söker på din adress i vår tjänst presenterar vi vilka leverantörer, typer av bredband och priser som du kan få på din adress.

Vi gör det dessutom enkelt och smidigt att beställa bredband från alla leverantörer direkt via oss. Kostnadsfritt såklart!

Till skillnad från andra jämförelsetjänster och stadsnätsportaler söker vi efter olika typer av bredband på din adress.

Det betyder att du kan jämföra både bredband via fiber, bredband via TV-uttaget (koaxial), ADSL bredband och mobilt bredband.

På Bredbandsval.se kan du dessutom beställa bredbandet direkt (utan extra kostnad) vilket gör att vi även kan guida dig igenom uppsägningen av det gamla bredbandsabonnemanget om du byter bredbandsleverantör.

Eftersom det även går att jämföra bredband och TV-paket så är Bredbandsval.se en mer heltäckande jämförelsetjänst som är enklare, tryggare och smidigare att använda!

Bredbandsval.se är en oberoende tillgänglighets- och jämförelsetjänst för bredband. Vi jämför de största internetleverantörerna (som flest svenskar väljer) och som uppfyller våra krav på kvalitet, kundservice och smidighet i beställningsprocessen.

För tillfället är det möjligt att jämföra och beställa bredband från Telia, Telenor, Boxer, Bredband2, Tele2 (f.d. Com Hem), Ownit, Net at Once, Fibio, Hallon, VK Media, Halebop, Comviq, Tre, Allente, Bitcom, Bredbandsson, Chili mobil, NWT Media, Trygg surf och Folke på Bredbandsval.se.

Det är många internetleverantörer som vill vara med på Bredbandsval.se och vi lägger löpande till nya operatörer. Om du representerar en internetleverantör och intresserad av att finnas med på Bredbandsval.se ber vi dig kontakta oss på info@bredbandsval.se.

Kort svar: Ja, det kan du!

När du söker på en adress hämtar vi in information om hastigheter, priser och villkor direkt från leverantörerna, vilket gör att informationen om kampanjerna uppdateras i realtid.

Ibland händer det dock att det smyger sig in fel i leverantörernas adressregister så att det ser ut som att fiber finns, trots att det inte gör det och vice versa.

Om du har feedback eller en fråga som gäller vår tjänst är du välkommen att kontakta oss på info@bredbandsval.se.