Bredband för företag vs. privat bredband: Vad är skillnaden?

Uppdaterad 23 april 2021

Behöver du bredband för hemmakontoret, företaget eller din lokal? Ibland kan det vara svårt att förstå skillnaden mellan bredband för företag och privat bredband. I denna artikel reder vi ut hur du som företagare väljer rätt bredband till ditt företag.

Tips: Vilka leverantörer, hastigheter och avtal ditt företag kan få beror på vilken anslutningsform som är tillgänglig på företagets adress. Jämför och beställ bredband direkt för företag eller kontakta vår oberoende rådgivning så ser vi till att du får offert på bredband från de som kan leverera bredband till ditt företag.

Bredband för företag

En stabil bredbandsuppkoppling är ett måste för de flesta företag idag. Det kan till och med vara verksamhetskritiskt att internetanslutningen fungerar som den ska om kassasystem och annan affärskritisk teknisk utrustning är uppkopplad.

Generellt kan man säga att bredbandsleverantörernas bredbandsabonnemang för företag ger dig som företagare lite mer trygghet, säkerhet och flexibilitet än vad du får när du beställer bredband för hemmet. Dessutom ingår viss service och funktionalitet som gör tjänsterna lämpliga för företag och kontorsmiljö. Här listar vi några av de viktigaste skillnaderna mellan bredband för företag och bredband för hemmet;

Företagssupport

Detta är kanske den viktigaste – och den tydligaste skillnaden mellan bredband för företag och bredband för hemmet. Som företagskund kan du räkna med prioriterad kundservice, bättre teknisk support, längre uppettider och snabbare svarstider i de fall problem skulle uppstå. Att operatörerna prioriterar företagskunder framgår inte minst när man tittar på resultaten av SKIs kundnöjdhetsundersökningar, där företagskunderna rankar bredbandsleverantörernas service högre än privatkunderna gör.

En delförklaring kan ligga i att många internetleverantörer garanterar att eventuella driftproblem är åtgärdade inom 24 timmar, och med dyrare abonnemang eller s.k. dedikerad fiber kan du räkna med att leverantören felsöker och åtgärdar uppkomna problem snabbare än så.

Ofta erbjuds företagskunder en teknisk supportkontakt som man kan kontakta direkt för hjälp med i stort sett alla frågor som rör bredbandsuppkopplingen. Om kundservice och teknisk support är extra viktigt för just ditt företag kan det vara klokt att överväga någon av de som har ett gott rykte inom kundservice.

Service Level Agreements (SLA)

Driftstörningar är något som påverkar de flesta bredbandskunder någon gång. De flesta operatörer garanterar dock höga servicenivåer (SLA) i avtalet mot sina företagskunder. Ett SLA ger dig som företagskund en garanti på att operatören levererar en viss standard i sin tjänst, exempelvis hastigheter över en viss nivå, färre driftstopp och att fel som uppkommer fixas inom en viss tid. Om avtalet inte följs har du som företagskund vanligtvis rätt till ersättning. För företag som bedriver sin kärnverksamhet online och där en bra internetanslutning är verksamhetskritiskt – som webbföretag, teknikföretag eller andra verksamheter där du behöver uppkoppling dygnet runt kan detta vara avgörande.

Hastighet och flexibilitet

Företagsabonnemangen startar ofta på snabbare hastigheter såväl upp som ner, vilket är rimligt då det ofta är fler som delar på bandbredden på arbetsplatsen och behovet av att dela och skicka större filer, ringa videosamtal och så vidare ofta är större än i hemmet.

Även om det är möjligt att teckna mobilt företagsbredband med hastigheter från 10 Mbit/s så erbjuder flera leverantörer bredband via fiber med hastigheter upp till 10Gbps.

En annan fördel med bredband för företag är att det är enkelt att uppgradera abonnemanget vid behov utan extra kostnad (öka eller minska bredbandets kapacitet och hastighet) om ditt företag växer eller behoven snabbt skulle förändras.

Dedikerad fiber

För företag med större behov och som är beroende av att svarstiderna mot nätet är minimala och inte vill riskera att dela bandbredd med andra privatpersoner och företag kan en dedikerad förbindelse vara lösningen.

Med egen dedikerad fast accessförbindelse via fiber får ditt företag en egen fiberkabel vilket innebär att din anslutning blir mer tillförlitlig och inte påverkas av att andra delar på samma bandbredd. En dedikerad fast förbindelse knyter samman företagets lokala nätverk till leverantörens stamnät och kan på så sätt erbjuda hög kapacitet med korta fördröjningar och hög genomströmning.

**Tips: Om ditt företag saknar fiberanslutning och vill få offert på dedikerad fiber så kan ni kontakta vår oberoende rådgivning så ser vi till att du får offert på bredband från de som kan leverera dedikerad fiber till ditt företag.

Säkerhet

Även om alla bredbandsanslutningar erbjuder en viss nivå av internetsäkerhet, är “cybersäkerhet” ofta ännu viktigare fråga för företag. Detta är också ett område som internetleverantörerna utvecklat mycket på senare tid.

Med bredband för företag ingår ofta bättre och mer affärsfokuserad programvara för säkerhet. Exempel på tjänster som kan ingå utan extra kostnad är trådlös router med inbyggd brandvägg och virusskydd, säkerhetskopiering av data och VPN (virtuellt privat nätverk).

Tilläggstjänster för företag

Alla företag har olika behov. Beroende på bransch och behov kan du komplettera med tilläggstjänster och förändra i takt med att ditt företag växer och behoven förändras.

Telefoni

Som privatperson finns ofta möjligheten att välja till fast telefoni eller mobiltelefoni i ett paketpris. För företag som ringer mycket eller tar emot mycket samtal erbjuds mer komplexa telefonisystem och nummertjänster med extra linjer, internationella nummerserier och IP-telefoni (Voice over Internet Protocol).

Växel

Ett missat samtal kan vara en förlorad kund. Om ett vanligt fast eller mobilt telefonabonnemang för fast inte gör hela jobbet för ditt företag finns växellösningar som är anpassade efter ditt företags behov. Med en växellösning kan samtal lotsas vidare till rätt person, utan att behöva vänta.

Nätverk

Har du ett företag med nätverksbehov som är större än bara en bredbandsanslutning? Du kanske också kan samla dem i ditt kontrakt. Vissa företags bredbandsleverantörer, inklusive BT och bOnline, erbjuder också tjänster som webbhotell och servrar, domännamn, molnlagring och flera e-postadresser. Du kommer vanligtvis inte att få de med bostadspaket - åtminstone inget mer än cirka 10 GB molnlagring eller en handfull e-postadresser.

Statisk IP

Vissa företag har behov av statiska (fasta) IP-adresser. Med fast IP-adress används samma IP-adress varje enheten ansluter till Internet. En fast IP-adress är bra om du vill komma åt din dator på distans, har egna servers etc.

Mötestjänster

Under 2020 sköt antalet digitala möten och telefonmöten i höjden. Med mötestjänster kan du samla kollegor och kunder på ett ställe i en telefonkonferens eller i ett webbmöte, oavsett enhet eller geografisk plats. Många internetleverantörer erbjuder dig som företagskund olika mötestjänster, så som Skype for business etc.

Skräddarsydda företagslösningar

Flera operatörer erbjuder en flora av IT-tjänster så som Lagring i molnet samt personliga tekniker.

Kostnader

Ah. Ja. Just det priset… Bredband för företag tenderar att vara dyrare än bredbandsabonnemang för hemmet – särskilt om du väljer dedikerad fiber eller lägger till extratjänster. Men om en stabil och säker internetuppkoppling är kritiskt för ditt företag, eller om ni är i behov extratjänster eller prioriterad kundsupport är det värt det högre priset.

Vilka leverantörer erbjuder bredband för företag?

Vilka leverantörer, hastighet och priser du kan få beror på vilken anslutningsform som är tillgänglig på företagets adress. Jämför och beställ bredband för företag här!

Till alla blogginlägg