Webmail från internetleverantören, vilka är alternativen?

webmail

Telia webmail, Com Hem webmail, Tele2 webmail, Telenor webbmejl och Ownit webmail – listan kan göras lång. De flesta internetleverantörer har tidigare erbjudit någon form av webmail som en tjänst till sina kunder, och vissa gör det fortfarande. En bra tjänst eftersom alla behöver e-post – men vad finns det för nackdelar och vilka alternativ finns till en e-postadress från en internetleverantör?

Här går vi igenom allt du behöver veta om webmail. Vad är det? Hur funkar webmail? Vad är POP3 och IMAP? Vilka funktioner får man med en webmail?

Dessutom går vi igenom internetleverantörernas webmail-tjänster och förklarar vilka som finns kvar och vilka som avslutats och ger förlag på alternativ för den som vill byta eller skaffa ny webmail.

Eftersom flera operatörer har valt att lägga ner sina lösningar går vi även igenom hur kan komma igång med en ny lösning och importera dina mail till Gmail.

Vad är webmail?

För läsa och skriva e-post kan du antingen använda ett vanligt e-postprogram eller så kan du gå in i din webbläsare och göra det via en webmail. Om du använder webmail behöver du inte installera något program eller någon app i din enhet. Det enda som krävs för att du ska kunna hantera din e-post var som helst är ett webmail-konto, internetanslutning och en dator, eller annan uppkopplad enhet.

Hur funkar webmail?

En webmail-tjänst består något förenklat av ett e-postprogram, en server för e-post (en så kallad e-postserver) och en webbserver. E-postprogrammet kommunicerar med e-postservern vars uppgift är att ta emot, lagra och filtrera/kontrollera och skicka e-postmeddelanden.

E-postservern kommunicerar sedan i sin tur med en webbservern och din webbläsare som visar upp användargränssnittet (det du ser när du tittar på skärmen i din webmail).

Vad är POP3 och IMAP?

När du skickar och tar emot e-post jobbar e-postservern för att sortera och lagra din e-post. All e-post som skickas till din e-postadress går via e-postservern, där den lagras den tills du väljer att hämta eller slänga den. Det luriga är att det finns olika sätt, så kallade “protokoll”, för hur e-posten kan hämtas från mailservern och det är här förkortningarna POP3 och IMAP kommer in i bilden. Den korta förklaringen är att "POP3" och "IMAP" handlar om hur du har valt att läsa och ladda hem (synkronisera) din e-post.

Kanske har du varit med om att din e-post inte “synkas” som du vill? Om det inte har en naturlig förklaring, som att du saknar internetuppkoppling, beror det ofta på vilken inställning du valt för synkronisering av e-post på dina enheter.

POP3

POP3 är en förkortning av Post Office Protocol, och trean i “POP3” står för version tre av protokollet. POP innebär i praktiken att din e-post inte synkroniseras från webbservern till e-postservern. Om du väljer POP i din enhets inställningar kommer kontakter, e-post och mappar som du skapar, skickar och tar emot att stanna i den enhet (till exempel dator, surfplatta, mobiltelefon etc.) du gjort ändringen i. Om du använder POP3, Post Office Protokoll 3, hämtas din e-post från servern när du läser det och sen finns det bara lokalt på den enhet du läst din e-post på, till exempel din mobiltelefon.

IMAP

Om du istället väljer det som kallas IMAP (Internet Messaged Access Protocol) kommer e-postservern synkronisera alla ändringar som görs och hålla dem uppdaterade mellan dina enheter. Det beror på att du läser direkt från e-postservern istället för att ladda hem det. När du använder IMAP kan du läsa och hantera din e-post på flera olika enheter samtidigt. Detta innebär även att en ny mapp, eller ett utkast, som du skapat i din mobiltelefon kommer att finnas synas alla enheter som är kopplade till din webmails e-postadress med IMAP-inställningar.

Tips! Om du använder flera olika enheter, reser mycket eller behöver skapa mappar eller etiketter för din e-post så är det smart att välja IMAP i dina inställningar då det ger dig samma struktur och uppdaterade innehåll oavsett var du befinner dig och vilken enhet du använder.

OBS! Vissa myndigheter och företag kan ha särskilda regelverk för hur e-post ska synkroniseras. Ofta har det med säkerhet och informationens känslighet att göra. Men om du vill kunna skicka och ta emot din privata e-post över hela världen, oavsett enhet, är det bäst att använda IMAP som inställning.

Vanliga funktioner i webmail

Det finns många olika funktioner i en webmail, och här listar vi några av de vanligaste.

  • Mappar samt möjlighet att skapa och ta bort nya mappar.
  • Filtrering för automatisk sortering i mappar, exempelvis inkorg.
  • Skräppostfilter som filtrerar bort e-post från “icke betrodda” avsändare.
  • Papperskorg för raderade e-post.
  • Adressbok för sparade kontakter.
  • Ordbok med synonymlexikon och stavningskontroll.
  • Viruskontroll för skydd av din webbmail mot skadlig programvara.
  • Protokoll för synkronisering exempelvis med POP3 eller IMAP.

Vilka olika typer av webmail finns det?

Något förenklat finns idag tre huvudsakliga leverantörer av webmail:

  • Internetleverantörer (till exempel Telia webmail, Com Hem webmail och Telenor webbmejl som vi går igenom i detta blogginlägg).
  • Webbhotell (exempelvis Loopia webmail, One webmail Binero webmail).
  • Fristående webmail-tjänster såsom Gmail (Google), Outlook (Microsoft), Yahoo mail (Yahoo), AOL, Zoho, Mail.com, ProtonMail med flera.

Universitet, skolor, myndigheter och företag erbjuder nästan alltid sina elever och anställda en webmail för att ge åtkomst till sina e-postkonton, kalendrar och anteckningar direkt på nätet.

Ett exempel är Kungliga Tekniska Högskolan som har vad man kallar för kth webmail. Ofta använder företag en fristående webmail-tjänst (t.ex. Gmail eller Outlook) men med sitt egna domännamn i e-postadressen.

Webmail hos en internetleverantör

För några år sedan var det vanligt att bredbandsleverantörerna erbjöd kunden en (eller flera) e-postkonton kopplat till sitt internetabonnemang. Men eftersom webmail egentligen inte är en del av internetleverantörernas kärnaffär har många av operatörernas lösningar för skräpposthantering, driftsäkerhet och lagringsutrymme blivit föråldrade och man erbjuder inte samma service som exempelvis Gmail och Outlook.

På senare år har därför fler och fler internetleverantörer valt att stänga ner sina mejltjänster då de inte längre uppdaterar och underhåller sin webmail.

Nackdelen med att använda en webmail från sin internetleverantör är bland annat risken att tjänsten avslutas, som i fallet med Bredbandsbolaget, Com Hem och Tele2.

Här går vi igenom de största webmailtjänsterna från internetleverantörerna och länkar till inloggningen hos respektive leverantör:2

Telia webmail

Telia webmail

Alla som blir kund hos Telia har möjlighet att använda Telia webmail. Som kund kan man skapa upp till fem unika e-postadresser som då slutar på “@telia.com”.

Inkorgen för de med Telia mail har ett utrymme på 200 MB. Du som har Telia webmail kan även synkronisera din e-post med andra mailklienter. Om du använder dator stöds Live mail, Mozilla Thunderbird, Windows 8, Apple mail och Outlook. Om du vill komma åt e-posten i mobiltelefonen går det bra att använda Android, Windows phone 8 samt iOS.

Com Hem webmail

Som kund hos Com Hem kunde du tidigare få tillgång till Com Hems webmail. Dock är denna tjänst nedlagd sedan januari 2021 och efter sammanslagningen med Tele2 i april 2021 finns inte Com Hem kvar som varumärke.

Tele2 webmail

Tele2 erbjöd tidigare kunder webmail och e-postadresser under domänen “@swipnet.se”. Sedan 1 februari 2021 är även denna tjänst nedstängd, vilket innebär att mejlkonton kopplade till Tele2 slutat fungera vilket gör att du som kund inte längre kan logga in på ditt mejlkonto, skicka och ta emot mejl eller komma åt din inkorg.

Bredbandsbolaget webmail

Som kund hos Bredbandsbolaget kunde du tidigare få tillgång till Bredbandsbolaget webmail. I samband med sammanslagningen mellan Bredbandsbolaget och Telenor har dock tjänsten flyttats över till Telenors lösning för webmail.

Telenor webbmejl

Telenor webbmejl

Om du är kund hos Telenor, eller tidigare använt dig av Bredbandsbolagets eller Glocalnets webmail, gäller Telenor webbmejl. De som skaffar webmail via Telenor får en e-postadress som slutar på “@bredband.net”.

Där kan man få upp till fem stycken mejladresser om man beställer ett bredbandsabonnemang och varje e-postlåda har storleken 1 GB. Även med Telenor webbmejl är det möjligt att hantera sin e-post i datorns eller mobiltelefonens e-postprogram.

A3 webmail

A3 hade en webmail som kallades A3 webmail. Detta är i praktiken samma lösning som Alltele webmail och T3 webmail använde sig av.

OBS! A3 ger inte längre ut nya e-postadresser till sin webmail då A3 blivit en del av Bredband2.

Bredband2 webmail

Eftersom Bredband2 förvärvat Alltele och Universal Telecom erbjuder man olika inloggningar:

  1. De med e-postadress som slutar med "@bredband2.com" kan logga in på Bredband2 webmail
  2. De Bredband2-kunder vars e-postadress INTE slutar med "@bredband2.com" hänvisas istället till denna inloggning

Bahnhof webmail

Bahnhof webmail. Är det första gången du använder deras webmail måste du logga in med ditt mailkonto (ex. mb123456). Efter det kan du använda din primära e-postadress som användarnamn.

Universal Telecom webmail

Som kund hos Universal Telecom kunde du tidigare få tillgång till Universal Telecom webmail ([uvtcmail])(https://mail.uvtcmail.se/Mondo/lang/sys/Login.aspx "Till Universal Telecom webmail"). I samband med Bredband2s köp av Universal Telecom har dock tjänsten flyttats över till Bredband2s lösning för webmail.

NetatOnce webmail

NetatOnce webmail

Ownit webmail

Ownit webmail

Riksnet webmail

Webmail vid byte av internetleverantör

De flesta internetleverantörer kräver att man har ett abonnemang kvar hos leverantören för att få behålla sitt webmail-konto och sin e-postadress. Om du, till exempel, har e-postkontot knutet till en bredbandstjänst hos internetleverantören och vill säga upp tjänsten kan du ibland ges möjlighet att knyta e-posten till ett annat abonnemang hos leverantören exempelvis ett TV- eller mobilabonnemang om du har det.

Internetleverantörerna erbjuder tyvärr begränsade möjligheter till flytt av sparade kontakter och e-postmeddelanden från en internetleverantörs webmail till en annan operatörs webmail.

Om du inte kommer fortsätta vara kund hos leverantören kan du enkelt skaffa en ny gratis e-postadress från en fristående webmail-tjänst och exportera dina kontakter och mail till en annan webmail.

En annan sak som kan inträffa när du har webmail från din internetleverantör är att webmailen försvinner, eller ändras, ifall företaget köps upp eller slås ihop med en annan internetleverantör. Detta hände exempelvis i samband med att Bredbandsbolaget försvann som varumärke och blev en del av Telenor].

Med tanke på "riskerna" som finns med att ha sin webmail kopplat till internetleverantören kan det därför vara klokt att använda en fristående webmail. Utöver att de ofta är gratis (till en viss nivå) utvecklas funktionaliteten löpande så att tjänsten blir bättre. Dessutom är risken att de försvinner, och du blir utan e-postadress, betydligt mindre.

Alternativ till internetleverantörens webmail

Vill du inte använda dig av den webmail och e-postadress som du får från internetleverantören finns det lyckligtvis flera “fristående webmail-tjänster” som är gratis att använda:

  1. Gmail: Om du skaffar e-post från Google är du i gott sällskap. I oktober var antalet användare 1,5 miljarder, enligt Google. Du får en e-postadress som slutar på “@gmail.com” och 15 GB fritt lagringsutrymme. När du skaffar Gmail har du även möjlighet att spara bilder och filer i “molnet” (Google Drive) samt skriva och dela dokument (Google Docs) och kalkylblad (Google Sheets) som uppdateras och görs tillgängliga för dig världen över.

  2. Outlook: Den som skaffar en mail från Microsoft får en så kallad Outlook-mail och en e-post som slutar på “@outlook.com”. Microsoft rapporterade 2018 att det fanns över 400 miljoner Outlook-användare. För alla som använder en PC med Windows, samt Microsoft Office är Outlook ett naturligt val. Den som betalar för något av Officepaket “365 Home” eller “365 Personal” har 50 GB fritt lagringsutrymme medan den som bara skapar en e-postadress får 15 GB, precis som hos Google.

  3. Yahoo mail: Yahoo är en annan stor e-postaktör. Enligt bolaget själva hade de i februari 2017 över 225 miljoner aktiva användare världen över, som alla har en egen e-postadress som slutar på “@yahoo.com”. En förklaring till Yahoos popularitet är kanske att de erbjuder sina användare hela 1 TB (1000 GB) fritt lagringsutrymme(!).

  4. Loopa webmail: För 39 kr per månad kan man beställa Loopias e-postpaket som ger 25 GB e-postutrymme, upp till 5 e-postkonton, fritt antal e-postalias och webbmail med spamfilter och autosvar.

Importera mail till Gmail

På senare år har ett flertal bredbandsleverantörer börjat stänga ner sina webmail-lösningar, vilket skapat oro för de kunder som tidigare haft sin e-post kopplat till en operatör. Rädslan att förlora värdefull e-post med bilder och kontakter går att följa i ett flertal trådar och forum.

Då kan det vara bra att veta att man kan importera flytta mail från andra e-postkonton och webmail till Gmail. Det går att importera både gamla och nya meddelanden (dock inte mappar eller etiketter) från andra konton.

Så importerar du e-post till Gmail

För att kunna kolla e-post från andra konton

  1. Skapa ett Gmail-konto (om du inte redan har det)
  2. Öppna Gmail på datorn.
  3. I det övre högra hörnet klickar du på kugghjulet "Inställningar". Välj "Visa alla inställningar". Gmail inställningar
  4. Klicka på fliken "Konton".
  5. Klicka på "Lägg till ett e-postkonto" under "Kolla e-post från andra konton" Gmail Kolla e-post från andra konton
  6. Ange e-postadressen du vill lägga till och följ anvisningarna på skärmen. Gmail lägg till e-post
  7. Klicka på nästa för att starta import.