Blockering av bredband

Bredband

Ibland händer det att en annan operatör blockerar möjligheten för din nya bredbandsleverantör att aktivera ditt bredband. Här guidar vi dig och förklarar vad du kan göra för att häva blockeringen så att din nya operatör kan aktivera din tjänst.

Oavsett om du har bredband via fiber, ADSL eller bredband via Kabel-TV-uttaget kan det hända att den tidigare operatören blockerar möjligheten för din nya bredbandsleverantör att koppla in sig.

Eftersom det inte går att ha "två bredband samtidigt" måste den före detta leverantören avsluta sin tjänst innan du kan komma igång och surfa med det nya abonnemanget.

Här guidar vi dig och förklarar vad du kan göra för att häva blockeringen och komma igång med din tjänst.

Orsaker till blockering

  • Personen som tidigare bodde på din adress inte har sagt upp sin bredbandstjänst.
  • Operatören inte har tagit bort sin utrustning trots att personen flyttat.
  • Personen som bodde på adressen tidigare är fortfarande bunden och har bindningstid eller uppsägningstid kvar på sitt abonemang.

Gör så här vid blockering

Det ska alltid finnas rutiner för hur operatörerna ska kontakta varandra vid blockering. För att sätta igång processen för att häva blockeringen finns det dock några saker att göra:

  • Kontakta den operatör du valt: Kontakta alltid den bredbandsoperatör där du blivit kund hos och be dem ta reda på vem som block
  • erar ledningen. Det är alltid den operatör du vill vara kund hos som ska kontakta den gamla operatören för att häva blockeringen.
  • Förbered en fullmakt: Den operatör du vill ha behöva en fullmakt från dig för att kunna vidta åtgärder och häva blockeringen.

Om du själv vet vilken operatör det är som blockerar din uppkoppling kan du givetvis själv kontakta operatören direkt och höra om du kan göra något för att att det ska gå snabbare att häva blockeringen.