Blockering av ADSL

fre 17 januari 2020

Att räka ut för blockering av ADSL är inte kul. Här går vi igenom vad det innebär, orsaken, och vad du behöver göra för att bli av med blockeringen.

Blockering av ADSL

Du har precis köpt breband via ADSL från en internetleveranör med får då veta du inta få det inkopplat på grund av att en annan operatör blockerar möjligheten för din operatör att koppla in sig.

Möjliga orsaker till blockering

  • Personen som tidigare bodde på din adress inte har sagt upp sin bredbandstjänst.
  • Operatören inte har tagit bort sin utrustning trots att personen flyttat.
  • Tidigare personen är fortfarande inom sin bindningstid eller har uppsägningstid kvar på sitt avtal och då har den gamla operatören har kvar sin utrustning i telestationen.

Gör så här om du är blockerad

  • Kontakta den bredbandsoperatör där du blivit kund hos och be dem ta reda på vem som blockerar ledningen.
  • Det alltid är den operatör du vill vara kund hos som ska kontakta operatören som blockerar för att häva blockeringen.
  • Den operatör du vill ha behöver en fullmakt från dig för att kunna vidta åtgärder gällande blockeringen.

Om du själv vet vilken operatör som blockerar kan du givetvis kontakta den operatören direkt och fråga varför de inte har kopplar ur sig på adressen och om du kan göra något att det ska gå snabbare att få bort själva blockeringen.

Till alla blogginlägg