Ångerrätt för bredband: En komplett guide

Uppdaterad

ångerrätt

Har du precis skaffat nytt bredbandsabonnemang men ångrat dig igen? I denna artikel går vi igenom vad lagen säger om ångerrätt inom bredband, vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument, samt hur du går tillväga för att ångra en bredbandsbeställning.

Vad säger lagen om ångerrätt för bredband?

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp av bredbandstjänster inom 14 dagar från det att avtalet ingåtts. Detta gäller om du tecknat bredbandsabonnemanget på distans, exempelvis via oss på Bredbandsval.se, via internetleverantörens hemsida eller via telefon. Om du tecknat avtalet i en fysisk butik gäller vanligtvis inte någon lagstadgad ångerrätt, såvida inte operatören erbjuder detta frivilligt.

Viktigt att tänka på inom ångerrätt:

  • Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, inte företag.
  • Om tjänsten har börjat användas under ångerrättsperioden kan operatören ta ut en avgift för den del av tjänsten som använts.
  • Specialanpassade tjänster, som kundspecifika lösningar, omfattas inte av ångerrätten.
  • Om du passerar ångerperioden så har du sedan en uppsägningstid som är 1 månad. Du kan också ha en bindningstid, vanligtvis mellan 12 och 24 månader.

Dina rättigheter och skyldigheter som konsument

Rättigheter:

  • Du har rätt att få tillbaka hela beloppet du betalat, inklusive eventuella anslutningsavgifter, om du ångrar dig inom 14 dagar. (Det gäller dock inte om du börjat använda tjänsten.)
  • Operatören är skyldig att informera dig om ångerrätten innan avtalet ingås.

Skyldigheter:

  • Om du redan börjat använda tjänsten måste du betala för den tid du använt bredbandet.
  • Du måste meddela operatören skriftligen om du vill utnyttja din ångerrätt. Då du tecknar via Bredbandsval.se ingår du ett avtal med operatören, och behöver därför ångra dig direkt hos operatören.

Hur du ångrar en bredbandsbeställning

För att ångra din bredbandsbeställning bör du följa dessa steg:

1. Kontrollera avtalsvillkoren

  • Läs igenom avtalet du ingått för att säkerställa vilka regler som gäller för ångerrätten.

2. Kontakta operatörens kundtjänst

  • Ring eller skicka ett mejl till operatören och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt. Du kan även använda operatörens eventuella chattfunktion. Du hittar operatörernas kontaktuppgifter här:
  • Be om en bekräftelse skriftligen för din egen dokumentation.

3. Fyll i en ångerblankett

  • Många operatörer har också en ångerblankett som kan laddas ner från deras hemsida. Fyll i den och skicka in enligt anvisningarna.

4. Returnera utrustning

  • Om du har mottagit en router eller annan utrustning ska denna returneras enligt operatörens instruktioner. Kom ihåg att spara kvitto på returen. Produkten bör returneras i originalförpackningen med alla tillbehör (kablar, manualer etc.).

5. Följ upp återbetalningen

  • Operatören är skyldig att betala tillbaka dina pengar inom 14 dagar efter att de mottagit din ångeranmälan.

Vanliga frågor om ångerrätt för bredband

1. Kan jag ångra mitt bredbandsabonnemang efter 14 dagar? Om du ångrar dig efter ångerrättsperioden kan det vara svårt att avsluta avtalet utan att betala avgifter. Kontrollera operatörens uppsägningsvillkor.

2. Vad gäller om jag beställt bredband i butik? Om du har beställt i butik har du ingen lagstadgad ångerrätt, men vissa operatörer kan erbjuda en frivillig returrätt.

3. Vad händer om operatören inte informerade mig om ångerrätten? Om operatören inte informerat dig korrekt om ångerrätten förlängs din rätt till att ångra köpet upp till 12 månader.