Överlåta abonnemang – så gör du steg för steg
Uppdaterad

Om du har bindningstid på ditt abonnemang och ska flytta med det inte finns möjlighet att få bredband från din internetleverantör på den nya adressen så kan den som flyttar in efter dig eventuellt ta över abonnemanget. Då slipper du betala för den resterande bindningstiden (slutfaktura) och den som flyttar in slipper startavgifter och väntetid för att få bredband.
Att överlåta ett bredbandsbonnemang är oftast enkelt – men processen kan se lite olika ut beroende på vilken operatör du har. Här går vi igenom hur en överlåtelse fungerar, vilka krav som ställs, vad som gäller för abonnemang med bindningstid och hur det fungerar hos de största leverantörerna.
Jämför och byt bredband smidigt!
Sök på din adress och jämför och byt bredband. Fast i bindningstid? Använd vår guide för hur man överlåter det tidigare abonnemanget!
Så överlåter du ett bredbandsabonnemang
För att överlåta ett bredbandsabonnemang behöver du i regel fylla i en överlåtelseblankett. Den hittar du oftast på operatörens hemsida, men i vissa fall kan man behöva kontakta kundtjänst eller besöka en fysisk butik.
Alla operatörer hanterar dock själva abonnemangsöverlåtelsen lite olika. Hos vissa kan det gå snabbt online, medan andra kräver fysisk postgång eller besök i butik. Vissa mindre operatörer tillåter inte alls att man överlåter abonnemang.
På senare tid har flera operatörer underlättat överlåtelseprocessen med hjälp av BankID. Här går vi igenom hur det fungerar att överlåta ett abonnemang och guidar dig till respektive operatörs sida om överlåtelse och de blanketter som ska fyllas i.
Steg-för-steg-guide
Den generella processen för överlåtelse av ett abonnemang kan enkelt delas in i fem steg:
- Gå in på din operatörs webbplats.
- Leta upp och ladda ner överlåtelseblanketten.
- Fyll i alla nödvändiga uppgifter – både dina och mottagarens.
- Skicka in blanketten digitalt eller per post, enligt operatörens instruktioner.
- Vänta på bekräftelse. Överlåtelsen tar vanligtvis några arbetsdagar.
Om du inte hittar blanketten kan du kontakta kundtjänst för att få hjälp.
Här har vi samlat information och nyttiga länkar till några av de största internetleverantörerna:
Operatör | Tillåter överlåtelse | Digital lösning? |
---|---|---|
Bahnhof | Ja | ✅ Ja |
Boxer | Ja | ❌ Nej |
Bredband2 | Ja | ❌ Nej |
Ownit | Ja | ❌ Nej |
Tele2 | Ja (vissa tjänster) | ❌ Nej |
Telia | Ja | ✅ Ja |
Telenor | Ja | ✅ Ja |
Bahnhof överlåtelse
Den som är kund hos Bahnhof kan överlåta sitt abonnemang till en annan person. Alla tjänster, såsom telefoni och antivirus, inkluderas då i överlåtelsen. Observera att Bahnhof tar ut en kostnad för överlåtelsen på 250 kronor och att denna kostnad betalas av den som tar över abonnemanget.
Överlåtelsen görs på Mina sidor på Bahnhof.
Boxer överlåtelse
Som kund hos Boxer kan man överlåta sitt abonnemang till en annan person med hjälp av Boxers överlåtelseblankett.
Bredband2 överlåtelse
Bredband2s överlåtelseblankett finns för nedladdning på Mitt Bredband2.
Ownit överlåtelse
Ownit har ingen överlåtelseblankett på hemsidan. Blanketten finns dock tillgänglig via Ownit kundtjänst, som du når via e-post, mina sidor eller via telefon.
Tele2 överlåtelse
De flesta typer av Tele2-abonnemang gör att överlåta till annan privatperson. Överlåtelseprocessen är dock manuell och kräver blankett. Ladda ner Tele2 överlåtelseblankett.
Telia överlåtelse
Telia har digitaliserat processen för överlåtelse av avtal. Vid en överlåtelse mellan två privatpersoner loggar du in på Mitt Telia med BankID. Därefter fyller du i uppgifterna om den person som ska ta över abonnemanget. Både du och den nya ägaren får sedan ett mejl med en länk där ni godkänner överlåtelsen med BankID.
Telenor överlåtelse
Överlåtelse av abonnemang görs digitalt med BankID-signering. Klicka här och följ stegen för att signera din överlåtelse med BankID.
Om man saknar BankID kan man skriva ut Telenors överlåtelseblankett och skicka in den via e-post.
Vem får ta över ett abonnemang?
För att kunna ta över ett abonnemang måste den nya kunden uppfylla operatörens krav – precis som vid ett nytt abonnemang. Den nya kunden som tar över avtalet måste:
- Vara minst 18 år.
- Vara folkbokförd i Sverige.
- Ha ett svenskt personnummer.
- Gå igenom operatörens kreditkontroll och få en godkänd kreditupplysning (ingen betalningsanmärkning).
Tänk på detta innan överlåtelsen
För den som tar över ett abonnemang är det är bra att känna till att det inte går att ångra abonnemanget vid en överlåtelse. Det är därför viktigt att den som tar över tänker på följande punkter innan man godkänner överlåtelsen:
- Bindningstid: Kontrollera om det finns en kvarvarande bindningstid på abonnemanget. Den nya innehavaren övertar denna.
- Avgifter: Vissa operatörer kan ta ut en avgift för överlåtelsen, särskilt i de fall processen är manuell.
- Tilläggstjänster: Vissa tilläggstjänster eller rabatter kan upphöra vid överlåtelse.
Överlåtelse av företagsabonnemang
Att överlåta ett företagsabonnemang fungerar i stort sett likadant som för privatpersoner. Även här är överlåtelseblanketten det vanligaste verktyget, men proceduren kan skilja sig beroende på operatör och typ av abonnemang. Hör med din operatör direkt om du behöver överlåta ditt företagsabonnemang.
Överlåtelse vid dödsfall
När en abonnemangsinnehavare avlider avslutas inte abonnemanget automatiskt. Istället ingår det i dödsboet. Dödsboets delägare kan då välja att:
- Avsluta abonnemanget
- Överlåta det till någon annan
Ofta krävs en särskild överlåtelseblankett för dödsbon. Eftersom processen vid överlåtelser varierar och ibland kräver BankID-signering är det oftast enklast att kontakta kundtjänst direkt.
Sammanfattning
Att överlåta ett abonnemang är i de flesta fall enkelt, men processen varierar lite beroende på operatör. Vissa operatörer har gjort den enkelt att överlåta digitalt med hjälp av BankID, medan andra operatörer fortfarande kräver fysiska överlåtelseblanketter eller e-post med bifogad blankett.