Uppsägningstid för bredband

fre 26 oktober 2018

I detta blogginlägg går vi igenom vad uppsägningtid innebär och vad lagen säger.

Vad är uppsägningstid?

Uppsägningstid innebär att en konsument är bunden av sin tjänst under uppsägningstiden. Efter att en eventuell bindningstid för tjänsten är avslutad löper abonnemangen med en månads uppsägningstid. För bredbandstjänster är uppsägningstiden alltid en månad. Tidigare kunde operatörer ha upp till tre månaders uppsägningstid men sedan i maj 2014 är inte fallet längre utan nu gäller alltid en månad.

Uppsägning av bredband bör ske skriftligt

Om du behöver säga upp ditt bredband bör du alltid göra det skriftligt. Om det skulle uppstå en tvist med internetleverantören vill du såklart alltid kunna bevisa att du har sagt upp ditt bredband och vilket datum du gjorde det.

Du kan såklart säga upp ditt bredband på andra sätt, exempelvis via telefon, men det kan dock bli svårt att bevisa att du har gjort det i efterhand.

Vad säger lagen om uppsägningstid?

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation, 5:e kapitlet §15b lyder: Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster får i avtal med en konsument inte ställa upp villkor som innebär att uppsägningstiden för konsumenten är längre än en månad. I fråga om avtal med bindningstid får villkoren inte innebära att konsumenten måste säga upp avtalet tidigare än en månad före bindningstidens utgång för att avtalet ska upphöra att gälla vid den tidpunkten. Lag (2014:146).

Vi har tidigare pratat om bindningstider för bredband i en annan bloggpost. Där kan du läsa om vad det innebär för dig som konsument.

Undvik kostnader för dubbla abonnemang

Vill du byta bredband så bör du sätta startdatum för ditt nya bredband på samma dag som ditt gamla bredband slutar gälla. På så sätt minimerar du risken för att stå med dubble kostnader för bredbandsabonnemang.

Till alla blogginlägg