Felsökning av bredband och WiFi
Uppdaterad

Inget internet? Om bredbandet ligger nere eller ditt WiFi inte funkar kan du ofta felsöka och lösa det själv. Här visar vi hur.
Majoriteten av alla problem som uppstår med bredband är kopplat till routern, eller annan hårdvara, som är tänkt att möjliggöra trådlös uppkoppling – WiFi. Det positiva med problem kopplade till routern är att de nästan alltid går att lösa genom att koppla ur routern, vänta fem sekunder och sedan koppla in den igen. Faktum är att en återställning av routern nästan alltid löser problemet och gör att du får tillbaka internetuppkopplingen.
Trött på bredband som krånglar?
Sök på din adress och byt till ett billigare och bättre bredband direkt!
För att ge så bra råd som möjligt har vi valt att gruppera tipsen efter olika typer av frågor och påståenden. Här ger vi exempel på några av de vanligaste problemen och guidar dig i felsökningen för att lösa några av de vanligaste problemen med WiFi;
- WiFi fungerar inte alls
- WiFi-uppkopplingen har blivit långsammare
- WiFi-nätverket försvinner
- Enheter inte ansluter till WiFi
Vi kommer bland annat att gå igenom vad du kan göra om din anslutning är långsammare än vanligt och förklara hur du felsöker när det inte går att ansluta till nätverket. Vi kommer också att ge förslag på olika verktyg som du kan använda för att felsöka din internetanslutning och guida dig rätt om du behöver logga in på din router eller uppdatera en router.
Tipsen är lika relevanta oavsett vilken typ av WiFi-router och internetuppkoppling du har (bredband via fiber, bredband via adsl, eller bredband via kabel-tv-nätet).
"Mitt WiFi fungerar inte alls"
Om ditt bredband inte fungerar alls kan det såklart bero på att leverantören har en driftstörning eller ett planerat underhåll. Uteslut därför detta innan du går vidare genom att kolla driftstörningar för bredband just nu.
Starta om router
Om ditt WiFi helt har slutat att fungera (och om det inte handlar om en driftstörning) så kan du alltid testa att starta om din router innan du försöker något annat.
Såhär gör du:
- Koppla ur din router genom att dra ut strömsladden eller stänga av den.
- Vänta 2-5 minuter innan du kopplar på den igen.
- Vänta ytterligare 5 minuter och försök ansluta till routern igen.
I de flesta fall löser denna enkla fix ditt problem och gör det möjligt att komma ut på nätet igen. Om du går igenom dessa steg och det fortfarande inte fungerar kan du läsa vidare.
Förstå routerns symboler och lampor
Utseendet på routers kan skilja sig mycket men grundfunktionen är densamma – att dirigera trafik och möjliggöra trådlös anslutning (WiFi).
Många routers har symboler som lyser och blinkar för att ge en indikation om uppkopplingen och routerns status. En del moderna routers har dessutom en display som tydligt visar uppkopplingens och nätverkets status.
Även om utseendet kan variera mellan olika tillverkare och modeller så finns det tre symboler som nästan är “universella”. Om du har en router med symboler och små lampor känner du kanske igen dessa:
- Glob-symbol: Lyser när modemet är anslutet till Internet.
- WiFi-symbol: Lyser när WiFi sänds utan problem.
- Ethernet-symbol: Lyser när Ethernetkablar är anslutna och fungerar som de ska.
När allt fungerar som det ska ska brukar symbolerna lysa grönt eller blått. Om det däremot är något problem med anslutningen brukar lamporna blinka och eventuellt bli gula, orange eller röda.
Ett gult eller orange sken indikerar ofta någon begränsning i anslutningen (exempelvis störning eller behov av uppdatering av mjukvara), medan en röd eller släckt symbol tyder på att det inte finns någon anslutning alls.
Tips: För att vara helt säker på vad just din routers symboler och signaler betyder bör du kolla bruksanvisningen för din tillverkares router och modell. Ofta går det att googla "användarmanual" följt av routerns namn om modellnummer för att hitta en routermanual online.
Jämför och beställ nytt bredband på din adress!
Sök på din adress och se vad du kan ha för bredband:
Om du har provat att starta om din router utan framgång finns det fortfarande en rad andra knep som kan hjälpa dig att återfå din WiFi-anslutning.
"Mitt WiFi är långsammare än normalt"
Prova detta:
- Anslut en Ethernet-kabel direkt till din dator.
- Testa din internethastighet med nätverkssladden inkopplad.
- Testa sedan internethastigheten på WiFi-anslutningen (utan sladd).
Om båda anslutningarna är långsamma ligger problemet antagligen hos din internetleverantör och inte din utrustning. Kontakta din tjänsteleverantör.
Om den fasta anslutningen är mycket snabbare än ditt WiFi är det inte leverantören som orsakar problemet, utan din utrustning. Troligtvis kan du då själv optimera ditt WiFi-nätverk.
En anslutning med ethernetkabel är alltid att snabbare än ditt WiFi, men skillnaden ska inte vara så stor. Testa först att flytta din router till en mer central plats i ditt hem. Om det inte är ett alternativ kan det vara värt att kolla in alla våra tips på hur du kan förbättra din WiFi-anslutning i ditt hem.
"Jag har ingen internetuppkoppling alls"
Prova detta:
Anslut en Ethernet-kabel till din WiFi-router (eller direkt till nätverksuttaget) och se om du kan öppna en webbsida med trådbunden anslutning. Om det inte fungerar och du saknar uppkoppling behöver du kontakta din internetleverantör.
Om du däremot kan surfa via en fast anslutning men ditt trådlösa WiFi inte fungerar är det definitivt något fel på ditt WiFi-nätverk. Om omstart av routern inte löser problemet kan du behöva konfigurera om din router.
De flesta routers har en liten "återställningsknapp" som du behöver hålla intryckt för att starta om routern (ibland krävs ett gem, en tandpetare eller liknande för att komma åt knappen). När du trycker in knappen återställs routern till fabriksinställningarna och du behöver installera din router på nytt igen.
Om du har gått igenom installationsprocessen men fortfarande inte kan ansluta till internet, behöver du troligtvis kontakta din internetleverantör för mer hjälp. Kontrollera först att din leverantör inte har kommunicerat att de har en driftstörning som påverkar ditt nät eller stadsnätet.
Obs! Tänk igenom om du eventuellt kan ha missat att betala räkningen (det kan hända alla). Om du har en obetald faktura kan leverantören nämligen välja att stänga av ditt bredband.
Byt till ett billigare och bättre bredband!
Sök på din adress och se dina bredbandsval direkt:
“Mitt WiFi-nätverk har försvunnit helt”
Om ditt WiFi-nätverk helt försvunnit och inte ens dyker upp på din enhet kan du börja med att kontrollera din router och var den är placerad. Om routern placeras trångt någonstans, som bakom en soffa eller i ett skåp, kan routern bli överhettad och stängas av automatiskt för att förhindra skador.
Säkerställ därför alltid att din router har gott om utrymme och luftflöde.
Om däremot vet att din router är välplacerad och att överhettning inte är en risk, finns det några andra saker som kan ha hänt.
Ibland händer det att nätverk återställts i samband med en uppdatering av routerns programvara (även kallat firmware). Om du valt att namnge ditt nätverk men inte hittar det på din enhet (dator, surfplatta eller mobiltelefon) kan du alltid kolla under routern och se standardnätverkets namn eventuellt dykt upp igen.
Om nätverksnamnet på routern dykt upp i listan över WiFi-nätverk i närheten när du letar efter en anslutning behöver du ansluta till nätverket på nytt med lösenordet som, även det, finns på undersidan av routern. Om du vill döpa om ditt nätverk igen kan du göra det efter att du anslutit på nytt.
"Min mobil/dator/surfplatta vill inte ansluta till WiFi, men alla andra enheter fungerar bra"
Om alla enheter fungerar utom en så ligger felet i kopplingen mellan din enhet och WiFi-nätverket. Prova att stänga av och slå på WiFi i inställningarna på din enhet. Om det inte hjälper kan du testa att stänga av enheten som inte vill ansluta till ditt WiFi helt och därefter slå på den igen.
Om det inte hjälper kan du även testa att ta “bort ditt nätverk” helt från enheten. På en iOS- eller Android-enhet klickar du på nätverksnamnet och väljer på "Glöm det här nätverket".
När du har valt "Glöm det här nätverket" kommer du behöva söka upp nätverket igen på enheten och ange lösenord – precis som du gjorde första gången du anslöt enheten till WiFi. Detta bör lösa eventuella problem.
Verktyg för felsökning av WiFi
Speedtest på Bredbandval
Använd vårt verktyg för att testa din upp- och nedladdningshastighet.
Med Bredbandsvals Speedtest kan du se hur ditt nätverk presterar när det gäller både upp- och nedladdningshastighet.
Du kan använda testet när som helst för att mäta kvaliteten på din anslutning. Om du har några problem och har ändrat någon inställning, eller din routers position kan du göra testet igen för att se förändringen före och efter.
Du kan också använda vårt Speedtest regelbundet för att se om du verkligen får de hastigheter som du betalar för. Kom dock ihåg att en WiFi-anslutning alltid saktar ner din hastighet och därför inte ska jämföras med hastigheten på abonnemanget du beställt (t.ex. Bredband 100/100). Hastigheten som leverantörerna kommunicerar motsvarar snarare den hastighet du har med nätverkskabel.
Trådlös diagnos (Apple)
Bildkälla: apple.com
Verktyget Trådlös diagnos för Mac är en bra app som är förinstallerad på alla Apple-datorer. Appen hjälper dig att upptäcka vanliga problem med din trådlösa anslutning.
Verktyget gör det även möjligt att bevaka den trådlösa anslutningen och leta efter tillfälliga anslutningsfel. Du hittar programmet genom att trycka på command + mellanslag och söka på “Trådlös diagnos” i sökfältet. Om du har engelska som förvald språkinställning söker du på "Wireless Diagnostics”.
När du först öppnar programmet kommer det att "skanna" av din omgivning efter tillgängliga WiFi-nätverk. När du skanningen är klar får du två val: "Övervaka min WiFi-anslutning" eller "Fortsätt till sammanfattningen".
Om du väljer att fortsätta till sammanfattningen kommer appen ge rekommendationer på vad du kan göra för att förbättra ditt WiFi.
NetSpot (Mac och Windows)
Bildkälla: netspotapp.com
NetSpot är ett bra alternativ till Apples “Trådlös diagnos” och fungerar även för dig som inte använder Mac. Eftersom nätverksdiagnostik och felsökning är företagets huvudsakliga fokusområde har NetSpot lite fler avancerade funktioner än Apples app.
Gratisversionen av NetSpot ger dig detaljerad information om ditt nätverk och underlättar felsökning av ditt WiFi. Om du behöver tjänsten för ditt kontor eller företag eller vill välja någon av betalversionerna för hemmet kan NetSpot även visualisera ditt hem (eller kontor) och visa eventuella “döda WiFi-zoner” och “svaga punkter” som behöver åtgärdas. En riktigt cool produkt för den som vill ha "örnkoll" på sitt WiFi!
Bildkälla: netspotapp.com
Tips! Det går ofta att få både billigare och bättre bredband. Sök på din adress och [jämför och beställ bredband](https://www.bredbandsval.se "jämför och beställ bredband”).
Varför förlorar min dator WiFi-uppkopplingen hela tiden?
Om du upplever att din dator gång på gång förlorar anslutningen till ditt WiFi (utan att du ändrat position) så finns det några olika saker som kan ha hänt.
Börja med att identifiera eventuella mönster. Förlorar du anslutningen under vissa tider på dygnet, eller finns det något du gör som leder till att du tappar anslutningen? Kanske händer det varje gång du sätter på mikrovågsugnen?
Det kan kännas märkligt men faktum är att alla mer eller mindre smarta hem påverkas av signaler som potentiellt kan störa din internetuppkoppling. Inte minst grannens WiFi-nätverk.
Om du har uteslutit nätverksstörningar med hjälp av något av verktygen ovan, kan det hända att det är dags att uppdatera din WiFi-routers “firmware”. Firmware kan enkelt beskrivas som routerns "operativsystem", och precis som alla andra programvaror måste behövs det då och då göras uppdateringar för att fortsätta fungera som det ska.
Om du har uppdaterat din WiFi-routers firmware och fortfarande blir frånkopplad kan du behöva överväga att byta ut routern, särskilt om den är mer än några år gammal. Routrar är som datorer, och datorer tyvärr blir de sämre med tiden.
Uppdatera din router med ny firmware
Visa tillverkare, exempelvis Google, uppdaterar sitt Google Nest Wifi och Google Wifi automatiskt med nya funktioner, förbättringar och felkorrigeringar. Har du en Google-produkt kan du dock ta reda på vilken version som körs på enheten i Google Home-appen och få hjälp av supporten om något är fel.
Här listar vi några av de vanligaste routertillverkarna så att du kan uppdatera din router med ny firmware:
- Uppdatera Apple router
- Uppdatera Asus router
- Uppdatera Linksys router
- Uppdatera Netgear router
- Uppdatera TP-link router
Logga in på router
När du loggar in på din router kan du exempelvis ändra lösenord och namn för nätverket och ändra frekvensen som ska användas. Klicka på din tillverkare nedan för att få instruktioner om hur du loggar in på WiFi-routern.
- Logga in på Asus router
- Logga in på Linksys router
- Logga in på Netgear router
- Logga in på TP-Link router
Om du har provat allt och ingenting fungerar kan det helt enkelt vara läge att kontakta din internetleverantör eller köpa en ny router. Alternativt kan du få teknisk support från en Techbuddy som kan komma hem till dig och lösa problemet direkt.
Ett hembesök från en tekniker kostar såklart en del pengar men kan å andra sidan vara värt det om det löser ditt problem med bredbandet..