“Mina sidor” – en genomgång av de största internetleverantörernas kundportaler

Uppdaterad 3 augusti 2021

Trenden är tydlig – sedan BankIDs intåg på den svenska marknaden är det mycket som hänt med bredbandsleverantörernas support och kundtjänst. Med hjälp av e-legitimation i form av Mobilt BankID för mobiltelefoner och surfplattor, samt i vissa fall egna konto-lösningar, fortsätter bredbandsleverantörerna utveckla sina tjänster och erbjuda personlig kundservice och “self service” via digitala kanaler.

Det som tidigare sköttes via telefon, hanteras nuförtiden ofta direkt i internetleverantörens app eller som inloggad på hemsidan. Men hur fungerar kontot hos din nuvarande bredbandsleverantör, eller den du tänkte beställa bredband från?

“Mina sidor” – bra för både kunderna och leverantören

Det är egentligen en rätt naturlig utveckling vi ser. Möjligheten att identifiera kunden digitalt på ett säkert sätt öppnar upp enorma möjligheter för bredbandsleverantörerna. Möjligheter att förbättra sin support, och samtidigt minska sina kostnader genom att tillgängliggöra information och FAQ om bredbandsabonnemang, fakturor och driftstatur.

I många fall kan du som bredbandskund snabbt få svar på dina fakturafrågor, se information om planerade eller pågående driftsstörningar på din adress och se uppsägningstid och bindningstider på dina abonnemang.


A3: Mina sidor

Leverantören A3 hade tidigare en inloggning som de kallade för "A3 Mina sidor". I samband med sammanslagningen med Bredband2 har de flyttat inloggningen till "Mitt Bredband2".


Bredband2: Mitt Bredband2

Du som är kund hos Bredband2 kan du logga in på Mitt Bredband2. Bredband2 har sedan förvärven av Universal Telecom och A3 genomförst störa förbättringar av inloggningen och erbjuder nu bland annat inloggning med BankID.

Vad kan du göra på Mitt Bredband2?

  • Få översikt: Se dina abonnemang hos Bredband2, avtalstider, Bredband2-fakturor (inklusive OCR-nummer samt bank- och PlusGironummer) och mobilsurf och följ din beställning. Se fakturahistorik och förbrukning, ändra faktureringsalternativ, lägg till e-faktura och flytta fram förfallodatum. Se nya erbjudanden och aktuella rabatter.
  • Betala fakturor: Förutom att se fakturor kan du även betala fakturor och se reserverade belopp direkt efter skickad betalning.
  • Se driftstörningar: Både på webben och i appen kan du se planerade, aktuella och avslutade driftstörningar på din adress. Om du använder appen kan du dessutom aktivera notiser och få ett meddelande så fort ens tjänst är berörd av en planerad eller oväntad driftstörning.
  • Göra felanmälan: Gör förändringar, felanmäl tjänster, skicka meddelanden
  • Chatta med kundtjänst: Kontakta kundservice och support direkt i appen med chatt som är öppen alla dagar i veckan.

Bahnhof: Mitt Bahnhof - Mina sidor

Bahnhofs mina sidor kallas även Mitt Bahnhof. Där kan du som Bahnhof-kund logga in med BankID eller webmail kopplat till Bahnhof. Väl inloggad kan du se dina fakturor och aktiva tjänster som du betalar för.

Du kan även felanmäla tjänst, ändra inställningar och uppdatera dina uppgifter.

Vad kan du göra på Mitt Bahnhof?

  • Få översikt: Få en översikt över dina aktiva tjänster och fakturahistorik.
  • Gör felanmälan: Gör förändringar och felanmäl tjänster.

Boxer: Mina sidor

Som kund hos Boxer kan du logga in på Boxers Mina sidor och få översikt över nuvarande avtal och fakturor.

Du kan även ta del av erbjudanden och byta kanalpaket hos Boxer. Inloggning sker antingen med BankID eller med ett s.k. Boxerkonto.

Vad kan du göra på Boxers Mina sidor och med ditt Boxerkonto?

  • Få översikt: Få koll på dina Boxer-fakturor och hitta OCR-nummer samt bank- och PlusGironummer och nuvarande abonnemang samt ta del av erbjudanden.
  • Administrera tjänster: Byt kanalpaket (Flex-kanaler).

Com hem: Mina sidor

På Mina sidor på Com Hem kunde du tidigare hantera en rad ärenden själv. Eftersom Tele2 tagit över Com Hems kunder är det nu istället Mitt Tele2 som gäller för Com hems kunder.


Tele2: Mitt Tele2

I Mitt Tele2 kan du som kund hos Tele2 få koll på allt som rör dina abonnemang och ändra inställningar.

Tele2 hade även tidigare en kundportal för ADSL-kunder som hette “Mina sidor”. Denna har dock stängts ner och man arbetar nu på att ta fram en ny och bättre lösning.

Vad kan du göra på Mitt Tele2?

  • Få översikt: Se information om aktiva abonnemang för mobiltelefoni- eller mobilt bredband, dataförbrukning och samtalsspecifikation i Sverige och utlandet, se betalda och obetala fakturor med OCR-nummer, bank- och PlusGironummer
  • Administrera tjänster: Följa paket vid beställning av hårdvara, adressändra, uppgradera och köpa till pay-per-view och byta tv-abonnemang. Du kan även ändra abonnemang och köpa till extra tjänster och data samt betala fakturor direkt med Mastercard- eller VISA-kort. Du loggar in på kontot med mobilt BankID. När man loggar in med BankID är man automatiskt inloggad även på Com Hem Play.
  • Kontakta kundtjänst: Tele2 kundtjänst har öppet dygnet runt, årets alla dagar. På Mitt Tele2 kan du följa ditt ärende efter kontakt med kundservice.
  • Konfigurera hårdvara: Se status och ändra inställningar för din router och trådlösa nätverk, stäng av WiFi och ändra nätverksnamn eller lösenord på ditt nätverk.

Halebop: Mitt Halebop

Som inloggad med mobilt BankID på Mitt Halebop eller i Mitt Halebop-appen får du en översikt över Halebop-abonnemang och fakturor. Du kan även följa din dataförbrukning och se hur mycket surf, samtal och meddelanden du har kvar.

Det går även att kontakta kundtjänst se alla dina tidigare dialoger med kundservice. Halebop-kunder som inte kan använda Mobilt BankID har också möjlighet att logga in med en personlig kod.

Vad kan du göra på Mitt Halebop?

  • Få översikt: Se information om bindningstid, Halebop-fakturor med OCR-nummer, bank- och PlusGironummer samt samtalsspecifikation.
  • Kontakta kundtjänst: Com Hems kundtjänst har öppet dygnet runt, årets alla dagar. På Mina sidor kan du följa ditt ärende efter kontakt med kundservice.
  • Administrera tjänster: Beställ, registrera och spärra kontantkort, se PUK-koder, beställ autogiro, slå på och av tjänster och köp till extra surf om det behövs.

Hallon: Mina sidor

På Mina sidor hos Hallon kan du som tecknat avtal administrera och hålla koll på abonnemang och kontantkort. Inloggning sker med BankID och som inloggad får du aktuell information om ditt abonnemang och dina betalningar.

Vad kan du göra på Hallons Mina sidor?

  • Få översikt: Håll koll på användande, Aktivera/inaktivera din kostnadskontroll och se och ladda hem detaljspecifikationer och kvitton.
  • Kontakta kundtjänst: Få hjälp av Hallons kundsupport, men även andra välvilliga kunder.
  • Administrera tjänster: Beställa, aktivera och spärra SIM-kort, se status på ärenden och nummerflytt, köp till extra surf om det behövs eller byt, pausa och avsluta abonnemang.

Ownit: Mina sidor

Ownit lanserade relativt nyligen en ny webbsida samt inloggad lösning med nytt utseende och en rad uppdateringar. Som kund på Ownit kan du både starta och följa supportärenden direkt på Ownits Mina Sidor. Du kan även se information, avtalad uppsägningstid etc. om dina abonnemang för TV, bredband och telefoni under separata flikar.

Inloggning sker antingen med BankID eller med kundnummer/personnummer och lösenord. Ownit uppmuntrar sina kunder att sköta all kommunikation via Mina Sidor.

Vad kan du göra på Ownits Mina sidor?

  • Få översikt: Se aktiva tjänster och fakturor för dina abonnemang
  • Kontakta kundtjänst: Hitta guider & hjälp, håll koll på din inkorg med supportärenden och få hjälp av Ownits kundsupport.
  • Administrera tjänster: Beställ till och uppgradera tjänster och hastigheter, justera din profil och integritetsinställningar.

Telenor: Mitt Telenor

Beroende på vilken typ av tjänster du köper från Telenor fungerar kontot som kallas Mitt Telenor lite olika.

Mitt Telenor går att komma åt på webben och via mobilappen men är inte kopplad till BankID. Istället sker inloggning med mobilnummer eller e-post. Även du som inte har Telenor som mobiloperatör kan logga in med ditt mobilnummer. Med appen får man exempelvis en översikt av saldo, surf och betalda och obetalda fakturor. Om du har mobiltelefon med familjeabonnemang hos Telenor kan du även fördela surfen mellan familjemedlemmarna.

Vad kan du göra på Mitt Telenor?

  • Få översikt: Se abonnemangsinformation och kostnader, kommande fakturor samt betala fakturor med Swish. Håll koll på dataanvändning, fördela surfpott och köp till extra surf.
  • Administrera tjänster: Ändra kontaktuppgifter, tjänster och favoritkanaler. Beställ, aktivera och spärra SIM-kort.

Telia: Mitt Telia

Hos Telia finns Mitt Telia där du kan se dina abonnemang och fakturor för bredband, tv och telefoni och följa dina beställningar.

Inloggning sker med BankID eller Telia-konto. Andra funktioner som finns är felsökning, förändring, tillägg och avslut av tjänster och tv-kanaler.

Vad kan du göra på Mitt Telia?

  • Få översikt: Håll koll på dina abonnemang och se användande av surfpott. Se alla Telia-fakturor med OCR-nummer, bank- och PlusGironummer.
  • Administrera tjänster: Följa dina beställningar och hitta koder och erbjudanden. Köp till extra surf om det behövs.

Tre: Mitt3

Mitt3 är “dina sidor” hos Tre. Du loggar in med BankID eller med användarnamn och lösenord på hemsidan eller i “Mitt3-appen”. Mitt3 ger dig information om allt som rör ditt abonnemang. Du kan följa ditt användande i detalj, hantera dina tjänster och se och betala fakturor.

Vad kan du göra på Mitt3?

  • Få översikt: Se abonnemang och tilläggstjänster. Följ användande och kostnader i realtid och se dataförbrukning, hur mycket du ringt och SMSat. Se dina sex senaste fakturor i pdf-format och betala.
  • Administrera tjänster: Köp till extra surf och se erbjudanden.

Här kan du läsa mer om vilka tjänster de olika internetleverantörerna erbjuder och hitta kontaktuppgifter.

Till alla blogginlägg

Hitta det bästa bredbandet för just dig

Spendera inte timmar på att leta och jämföra internetleverantörer.

Vi gör det åt dig på mindre än en minut, helt gratis. Sök på din adress här.

"placeholder"