Byta bredbandsleverantör: Så fungerar det

Uppdaterad

Byte av bredbandsleverantör

Att byta bredbandsleverantör och abonnemang kan låta komplicerat, men i de flesta fall är det väldigt enkelt. För att byta bredbandsleverantör behöver man dock säga upp sin nuvarande leverantör och beställa det nya så att det startar direkt efter den tidigare leverantörens uppsägningstid har löpt ut. Då blir övergången smidig, utan överlappande perioder av dubbla bredbandsabonnemang eller avbrott i tjänsten.

Här förklarar vi hur man byter bredbandsleverantör och abonnemang och ger tips på saker som man ska tänka på när man beställer nytt bredband.

Vilken bredbandsleverantör kan man byta till?

Det första man behöver ta reda på när man ska byta bredbandsleverantör är vilken bredbandsleverantör och vilka bredbandshastigheter man kan välja mellan på sin adress.

Vilka bredbandsleverantörer och bredbandshastigheter som finns beror på var du bor och vilken typ av bredbandsnät man är ansluten till. Bor man exempelvis i ett hus med stadsnät som erbjuder öppen fiber finns ofta flera valmöjligheter, vilket gör det enkelt att hitta ett alternativ som passar. Börja med att använd funktionen nedan för att söka efter bredband som är tillgängliga på adressen.

Om det bara finns en leverantör som erbjuder fast bredband på adressen kan blir det svårare. Är man missnöjd med sitt nuvarande fasta bredband får man istället byta till mobilt bredband. I vissa fall finns även möjlighet att byta fiberleverantör.

Byt bredbandsleverantör i tre enkla steg

När du hittat en ny bredbandsleverantör på din adress här på Bredbandsval.se och är redo att beställa kan du följa checklistan nedan.

Om du ska flytta, eller inte har något aktivt bredbandsabonnemang med bindningstid idag, kan vi tipsa om vår artikel om flytt av bredband.

1. Kontrollera bindningstid och uppsägningstid

Innan du beställer nytt bredband behöver du kontrollera så att du inte har bindningstid kvar hos din nuvarande bredbandsleverantör. Om du vet att du inte har någon bindningstid, utan bara uppsägningstid, kan du gå vidare till punkt 2.

Om du är osäker på vilken leverantör du har idag kan du följa vår guide som hjälper dig att ta reda på vilken internetleverantör du har idag.

Leverantörerna har lite olika villkor kring bindningstid och uppsägningstid. Telenor, till exempel, har sedan september 2018 helt slopat bindningstiden på sina abonnemang och tillämpar enbart en månads uppsägningstid.

En tumregel är att om du har bredband via öppna stadsnät kan du nästan alltid hitta ett bredbandsabonnemang utan bindningstid, men en månads uppsägningstid. Har du bredband där det ingår, eller om du hyr, hårdvara (ex. router) är det ofta längre bindningstid.

Tips! Vissa leverantörer har ofta vad de kallar “mina sidor” där du ibland kan se information om dina tjänster, bindningstid, uppsägningstid mm.

2. Säg upp nuvarande bredbandstjänst

När du jämför och beställer bredband via Bredbandsval.se blir du ombedd att fylla i önskat startdatum (aktiveringsdatum för tjänsten). Leverantören behöver helt enkelt veta vilken dag du vill att bredbandet från dom ska börja fungera.

Därför vill du se till att din nuvarande bredbandstjänst är avslutad precis innan den nya leverantören aktiverar sin tjänst.

Om du inte har bindningstid kvar på ditt abonnemang så kan vi guida dig i uppsägningen av ditt gamla bredband. När du gjort din beställning så får du mer information och hjälp!

3. Välj startdatum

Välj ett startdatum som passar dig! Om du har uppsägningstid kan det vara smart att sätta startdatum till dagen efter din nuvarande tjänst avslutas. Skulle du, mot förmodan, bli utan bredband i skiftet av leverantör är det enkelt att kontakta den leverantör du valde och be dom aktivera bredbandet direkt.

För dig som flyttar kan det vara smart att välja ett startdatum någon dag innan inflyttningsdatum så att bredbandet funkar, och eventuell utrustning finns på plats, när du flyttar in.

Planera slut- och startdatum noga

Många hör av sig och undrar om bredbandet man har aktivt riskerar att sluta fungera när man beställer nytt bredband. Så är det (tack och lov) inte.

Lugn, ditt gamla bredband försvinner inte!

Du blir alltså inte av med ditt aktiva bredbandsabonnemang bara för att du beställt ett nytt abonnemang från en annan internetleverantör. Dels handlar det om att det gamla abonnemanget oftast har en uppsägningstid på en månad, som inte bryts bara för att en ny beställning gjorts från en ny leverantör.

Men det beror även på att den nya leverantören inte ens kan aktivera ditt bredband förens den förra tjänsten avslutats. Du kan alltså inte ha “dubbelt bredband” via samma teknik, vilket vi fått frågor om.

Detta innebär också att du som väljer dagens datum, eller ett datum som ligger nära i tiden, som startdatum för ett nytt abonnemang kan stöta på patrull om det redan skulle finnas en aktiv tjänst på adressen via samma infrastruktur (d.v.s. samma teknik). Om du däremot bor i en fastighet med fiber och bredband via kabel-TV och beställer dubbelt så skulle du i princip kunna ha två bredbandsabonnemang aktiva samtidigt.

Det finns alltså en hake – det nya bredbandet kan inte aktiveras förens ditt gamla abonnemang avslutats. Det är därför viktigt att du själv planerar ditt byte så att övergången blir så smidig som möjligt.

Tyvärr kan varken vi, bredbandsleverantörerna eller stadsnäten avsluta en tjänst hos en annan leverantör – det är bara du som kund som kan göra det. Om du bor i en fastighet som är ansluten till något av de öppna stadsnäten är det till och med så att stadsnätet inte får lämna ut uppgifter om vilken operatör som levererar ditt bredband just nu.

Router och byte av bredband

Om det nya abonnemanget levereras via samma infrastruktur (t.ex. fiber) kan du använda den router man har haft med tidigare leverantör – förutsatt att den är avbetald och din. Om man däremot byter från bredband via kabel-tv till fiber behövs en ny router.

Om man har lånat router från leverantören behöver man dock skicka tillbaka den till bredbandsleverantören när du avslutar bredbandsabonnemanget. På leverantörernas respektive hemsidor kan du läsa om hur du gör för att lämna tillbaka en router från internetleverantören.

Lämnar du inte tillbaka routern efter att du har avslutat bredbandet kan man behöva köpa loss routern och betala en summa som bredbandsleverantören bestämmer.

Anledningar att byta bredbandsleverantör

Det kan finnas många olika anledningar att byta bredband. Här går vi igenom några av de vanligaste.

Jag vill ha billigare bredband

Som vi skrivit om tidigare är det tydligt att priset på bredband har ökat stadigt de senaste åren. Och inte blir det bättre av att inflationen har skjutit i höjden. Om du är kund hos en leverantör som höjt priserna så är det inte konstigt att du funderar på att byta leverantör.

Om du inte har bindningstid kvar på abonnemanget så är du fri att jämföra bredbandserbjudanden på din adress och se vad du kan byta till.

Jag vill ha bättre och mer tillförlitligt bredband

När det kommer till bättre bredband handlar det inte alltid bara om pris. Internethastighet och tillförlitlighet spelar ofta stor roll när man fattar beslutet att byta bredband. Många som upplever problem med svagt WiFi, låga hastigheter eller återkommande driftstörningar väljer att leta efter en snabbare och mer pålitlig internetleverantör.

Min bindningstid har gått ut

Det är inte ovanligt att leverantörer erbjuder attraktiva priser när man tecknar bredbandet första gången, men sedan höjer priset så fort ditt avtalet löper ut. Kunder som inte har byter eller förhandlar ner sitt pris på över två år riskerar successiva prishöjningar.

Om din bindningstid gått ut bör du definitivt överväga att byta bredband eftersom du i princip alltid betalar mer än när du tecknade abonnemanget. Ofta kan du få både snabbare och billigare bredband genom att byta leverantör.

Jag ska flytta

En flytt till en ny adress betyder inte nödvändigtvis att man måste byta bredband och internetleverantör. Om man fortfarande är bunden av sitt avtal kan man ofta fortsätta med samma leverantörer på den nya adressen – givet att leverantören kan leverera på den nya adressen.

Om man däremot inte längre är bunden i ett avtal kan det vara smart att kontrollera vilket bredband man kan ha.

Läs gärna vår artikel Flytta med bredband: så funkar det och ta en titt på vår checklista för flytt, som guidar dig i alla saker man behöver göra inför och efter en flytt.

Jag betalar för en tjänst jag inte behöver

Idag erbjuder många leverantörer tilläggstjänster och paketerbjudanden, såsom bredband med fast telefoni, TV-abonnemang och/eller streamingtjänster.

Om man har tecknat ett paket men exempelvis inte tittar på betal-TV-kanalerna, är ett byte av leverantör en utmärkt möjlighet att spara pengar. Tips: Ta en titt på de erbjudanden som endast innehåller bredband för att se vad det skulle kosta att endast betala för det du använder.

Enkelt, tryggt och kostnadsfritt byte

När du hittat den bredbandstjänst du vill ha kan du beställa bästa bredbandet direkt via oss på Bredbandsval.se!

Vi hämtar in leverantörernas aktuella bredbandserbjudanden på adressen i realtid. Du slipper gå in på alla leverantörernas hemsidor och leta och jämföra hastigheter, priser, tillval och villkor.

När du vill beställa bredband klickar du bara på “beställ” i listan med bredbandsalternativ och fyller i dina personuppgifter i formuläret. Din adress är då redan förifylld, vilket gör beställningen av bredband ännu smidigare.

När du beställer bredband via Bredbandsval.se behöver du godkänna villkoren som gör att vi kan hantera beställningen åt dig. Vi tar din integritet på största allvar och alla uppgifter i din beställning krypteras och skickas via en säker anslutning till bredbandsleverantören du valt.

Vår tjänst är helt kostnadsfri och eftersom vi har kopplingar mot bredbandsoperatörernas system kommer din beställning dyka upp automatiskt i deras system så att de kan kontakta dig och hjälpa dig komma igång med ditt bredband på det datum som du önskat.