AVOD (Advertising-based Video on Demand) – hur fungerar det?

Uppdaterad

AVOD

Vi har samlat allt du behöver veta om AVOD - hur fungerar det, vilka är fördelarna och vilka tjänster är populära i Sverige?

Visst gillar man det som är ”gratis”? AVOD, även känt som Advertising-based Video On Demand, är en populär modell för streaming där du som användare får tillgång till innehåll utan att betala något alls, utan istället får kolla på annonser från de annonsörer som finns på plattformen. I denna artikel kommer vi på Bredbandsval.se att berätta mer om AVOD, dess fördelar och ge dig tips på populära AVOD-tjänster du kan kolla på i Sverige.

Vad är AVOD?

AVOD, Advertising-based Video On Demand, är som sagt en modell där du som användare får tillgång till en massa kul innehåll helt gratis, men istället får titta på en del reklam. Kan man ju stå ut med! Ibland får man titta på reklam innan innehållet visas och ibland pausas även innehållet – en klassisk reklampaus med andra ord.

AVOD – hur fungerar det?

Här går vi övergripande igenom hur du registrerar dig och tittar på AVOD-tjänster.

Registrering: Du registrer dig för en AVOD-tjänst vanligtvis genom att ladda ner en app eller gå till hemsidan för tjänsten du vill använda. Du behöver ofta skapa ett konto för att kunna kolla. Efter registreringen kan du söka och titta på de filmer, TV-program och serier m.m som tjänsten erbjuder.

Annonsvisning: Innan eller under programmen eller filmerna visas annonser. Dessa annonser kan vara i olika format, exempelvis videoannonser eller bildannonser. Beroende på din användarprofil kan olika typer av annonser visas.

Fördelar med AVOD

  • Är ju helt gratis! Du som användare njuta av ett hela utbudet utan att betala något. Inte fy skam!
  • Ofta stort utbud: AVOD-tjänster erbjuder ofta olika typer av innehåll, inklusive filmer, TV-serier, nyheter, m.m.
  • Hög tillgänglighet: Du kan streama innehåll när som helst, var som helst, så länge de har en bredbandsuppkoppling och en telefon, TV eller dator.

Exempel på AVOD-tjänster i Sverige

Här tipsar vi på Bredbandsval.se dig om våra favoriter:

Affärslogiken bakom AVOD

Hela grunden för AVOD är att tjäna pengar från annonsörerna. Det annonsörerna är ute efter är att sprida sina budskap i så stor utsträckning som möjligt så att tittarna i slutändan sedan köper deras produkter eller tjänster. AVOD-plattformarna erbjuder annonsörerna en användarbas vilket ger annonsörer möjlighet att nå många tittare.