SKI för digital-TV och streaming 2022
Uppdaterad

I september varje år genomför Svenskt Kvalitetsindex (SKI) en kundnöjdhetsundersökning inom telekommarknaden. Sedan 2008 innehåller studien även resultat för kundnöjdheten bland kunder som köper Digital-TV. 2017 utvidgades studien till att även undersöka kundnöjdheten bland de som betalar för streamingtjänster.
I denna artikel går vi igenom de senaste publicerade resultaten från 2022 års SKI-studie av digital-TV och streaming (betalda streamingtjänster) som släpptes 2022-10-24.
Resultaten för kundnöjdhet på bredbandsmarknaden har vi publicerat i en separat artikel om SKI för bredband.
Jämför bredband och TV-paket på din adress!
Vill du ha både bredband och TV-paket? Du kan redan idag jämföra bredband och TV på Bredbandsval.se.
Om SKIs kundnöjdhetsundersökning
Undersökningen utförs av SKI genom telefonintervjuer. För att få jämförbarhet mellan de som jämförs samt över tid ställs frågor baserad på en metod som utvecklats av SKI sedan 1989.
I listorna nedan återfinns inte alla TV-leverantörer i Sverige och streamingtjänster, utan endast de som valt att vara med i undersökningen.
Kundnöjdhet Digital-TV
TV-leverantör | SKI 2022 | SKI 2021 |
---|---|---|
Övriga | 68,2 | 62,6 |
Telenor | 62,0 | 64,5 |
Boxer | 61,5 | 59,9 |
Tele2 | 61,0 | 62,1 |
Telia | 59,0 | 67,5 |
Allente | 58,1 | 65,6 |
Sappa | 58,0 | 61,9 |
F.d. Com Hem ingår i Tele2's siffror ovan. Snitt för branschen var 60,3 (2022), 63,1 (2021)
Jämför och beställ bredband och tv!
Kundnöjdhet streaming 2022
Streamingtjänst | SKI 2022 | SKI 2021 |
---|---|---|
Netflix | 73,9 | 71,6 |
Övriga | 73,9 | 73,5 |
C More | 69,4 | 64,6 |
Discovery+ | 69,2 | 68,7 |
HBO Max | 68,8 | 68,5 |
Viaplay | 66,1 | 67,8 |
Snitt för branschen var 69,8 (2022), 68,7 (2021)
Hur ska man tolka resultaten?
- SKI kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100.
- Enkelt förklarat kan man säga att branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar.
- Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan kund och företag.