TV-leverantörer

TV

Uppdaterad

Det finns otroligt många internetleverantörer i Sverige men när det kommer till TV är antalet något färre. Här går vi igenom vilka TV-leverantörer som finns och genom vilka infrastrukturer de levererar.

I Sverige finns det betydligt fler internetleverantörer än TV-leverantörer. Detta beror delvis på att TV är en dyrare och mer komplex produkt att leverera än bredband.

I denna artikel listar vi Sveriges största TV-leverantörer, samt några före detta leverantörer och kända varumärken inte längre finns kvar. Vi förklarar hur de levererar TV (vilken teknik och infrastruktur de använder) och går kort igenom de vanligaste teknikerna.

Lista: TV-leverantörer i Sverige

De största TV-leverantörerna och de varumärken som levererar TV i Sverige är:

Om du saknar någon TV-leverantör i listan ovan så är det inte konstigt. Ibland händer det att varumärken läggs ner i samband med att företag går samman eller blir uppköpta.

Före detta TV-leverantörer och varumärken

Nedan följer några exempel på kända varumärken som inte längre finns kvar:

Hur levererar leverantörerna TV?

Leverantör Marksänd tv IPTV Kabel-tv Satellit tv
Telia Nej Ja Delvis Nej
Tele2 Nej Ja Ja Nej
Telenor Nej Ja Delvis Nej
Allente Nej Ja Nej Ja
Boxer Ja Ja Nej Nej
Sappa Nej Ja Delvis Nej
Serverado Nej Ja Nej Nej

Av tabellen framgår att Telia, Telenor och Sappa levererar kabel-TV. Dock är antalet abonnenter väldigt lågt. Det är främst Tele2 som, tack vare förvärvet av Com Hem, levererar kabel-TV i någon större utsträckning idag. Vidare är Allente, genom förvärvet av Canal Digital, numer den största distributören av satellit-TV

TV-tekniker i Sverige

På 1990-talet var en TV-antenn på taket synonymt med TV-mottagning för de flesta svenskar. Idag finns en rad olika tekniker och möjligheter att få tillgång till TV.

Man brukar tala om fyra huvudsakliga distributionstekniker för TV;

Även om webb-tv och streaming av TV-tittande via mobilnätet ökar i popularitet så är det fortfarande de fyra TV-teknikerna (infrastrukturerna) ovan som står för majoriteten av TV-abonnemangen idag.