dplay, vad hände med streamingtjänsten?

Uppdaterad

dplay cover

Dplay (eller dplay som man brukade skriva ut det) var Discovery Networks Swedens varumärke för video on demand (VOD) som användes i Sverige fram till den 5 januari 2021, då tjänsten bytte namn till Discovery plus.

Vad är dplay?

Dplay (eller dplay som man brukade skriva ut varumärket) är namnet på Discovery Networks Sveriges före detta streaming- och video on demand-tjänst.

dplay lanserades i Sverige 2015 men den 5 januari 2021 bytte streamingtjänsten namn till Discovery plus (Discovery +).

Vilka kanaler ingick i dplay?

Dplays styrka låg främst inom realityserier och dokumentärer och du kunde du streama underhållning, dokumentärer och ett brett utbud sport från Discoverys kanaler såsom Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport och Eurosport 2.

Exempel på populära titlar och serier som visades var program från egna kanaler såsom Wahlgrens värld och Ullared. Dessutom hade man köpt rättigheter för att visa The Big Bang Theory och Top Gear för att nämna några.

Man visade även Discovery Channels material med populära serier som Mythbusters och Naked and Afraid och köpte även in dokumentärer från BBC.

Utöver innehåll från dessa kanaler hade Discovery Networks Sverige även en rad sändningsrättigheter för sport, såsom OS till och med sommar-OS 2024, Allsvenskan och Superettan i fotboll till och med 2025.

Vad kostade dplay?

Dplay hade en rad olika abonnemang med olika priser beroende på vilket innehåll som inkluderades. En del av materialet kunde även ses gratis men då med reklampauser.

  • Dplay Underhållning: Kostade 79 kr/mån och gav tittare möjlighet att se mer än 10 000 timmar exklusiv underhållning och dokumentärer innan de visades i programtablån. Dessutom visades innehållet helt utan reklamavbrott.
  • Dplay Live: Kostade 129 kr/mån och gav, utöver tillgång till allt i Dplay Underhållning, dig nio streamade livekanaler (Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Food Network, Travel Channel, TLC och Investigation Discovery). Dessutom ingick ett brett utbud av sportsändningar inom fotboll, tennis, cykel och mycket mera.
  • Dplay Total: Kostade 349 kr/mån om du valde att betala månadsvis, eller 299kr/månad om du tecknade årsabonnemang. Dplay total gav dig, utöver Dplay Underhållning och Dplay Live, dessutom allt från Allsvenskan och Superettan (480 matcher per säsong).

2020 sänkte dplay priserna tillfälligt

Under Coronakrisen sänkte dplay, precis som vissa konkurrenter (ex. C More och Viasat) priset på sitt dyraste paket för sina befintliga kunder. Detta, eftersom mycket av det innehåll man betalade extra för, såsom Allsvenskan och Superettan, inte kunde visas.

From den 15 mars 2020 kostade därför Dplay Total 99 kronor i månaden istället för 349 kronor. Priset justerades senare tillbaka när Allsvenskan och Superettan drog igång igen.

Hur kunde du titta på dplay?

Utöver att titta i webbläsaren på en dator och skärmdela dplay via Airplay eller Cast kunde du titta på dplay i en mängd plattformar:

Dplay utomlands

Dplay kunde streamas i hela EU. Däremot gick det inte att ladda ner materialet offline.

Antal enheter och användare

Dplay kunde streamas på upp till två enheter samtidigt. Dock fanns ingen uttalad begränsning på antalet användare som kunde ansluta till ett konto.

Vilken ljud- och bildkvalitet hade dplay?

Dplay visade innehållet i full HD och med 2.1-ljud.

Populära program på dplay

Här följer några exempel på innehåll som visades på dplay när det begav sig:

  • Wahlgrens värld
  • Ullared
  • Alla mot alla med Filip och Fredrik
  • Temptation island
  • Sofias änglar
  • Tunnelbanan
  • Estonia
  • Bergs drömkåk
  • Sommaren med släkten
  • Allsvenskan 2020
  • Superettan 2020

Mer om namnbytet från dplay till discovery +

Bakgrunden till namnbytet är att Discovery, Inc., som bland annat ägde dplay genom Discovery Networks Sweden, ville samla alla streamingtjänster under en plattform och ett globalt varumärke.

Utöver att dplay fanns på den nordiska marknaden (Sverige, Norge, Danmark och Finland) fanns dplay nämligen även i England, Italien, Japan, Nederländerna och Spanien. Med expansiva planer om att lansera streamingtjänster i över 25 länder, däribland USA, kan man tänka sig att Discovery, Inc. ville utnyttja styrkan i det redan starka varumärket Discovery inför den globala utrullningen.

Dessutom finns en rad synergieffekter i att ha ett varumärke, en teknisk plattform och en organisation att samla sändningsrättigheter i.

Friskrivningsklausul: Alla varumärken, logotyper och bilder tillhör Discovery.