Svenskarna rensar upp bland streamingabonnemangen

Uppdaterad

Par som streamat film

Enligt en färsk undersökning från konsultföretaget EY (Decoding the digital home 2023), som undersöker förändringar hushållens vanor och attityder i relation till teknik, media och digitala produkter sticker svenskarnas digitala vanor ut bland de minst konjunkturkänsliga i världen.

Trenden just nu är att hushåll, till följd av högre levnadskostnader, nu minskar sin konsumtion av digitala produkter och tjänster. Vi på Bredbandsval.se märker av att fler och fler väljer att se över sina alternativ genom att jämföra bredband och byta leverantör hos oss.

Svenskarna säger upp streamingtjänster

Enligt en rapport från EY är svenska hushåll är dock mindre påverkade av den sämre ekonomin än hushållen globalt. En intressant spaning är dock att jämfört med andra länder är streamingmarknaden särskilt hårt pressad i Sverige. Enligt undersökningen har hela 42% av de svenska hushållen redan avslutat en streamingtjänst det senaste året, eller svarat att de planerar att avsluta en prenumeration.

Enligt 49 procent av hushållen är kostnadsbesparing den primära anledningen till att man valt att säga upp streamingtjänsten. Detta är högre än i något annat land i undersökningen.

En möjlig förklaring till detta kan såklart vara att svenskarna, som ofta anses gå i bräschen för digitala produkter, har ändrat beteende och bytt ut traditionell TV mot streaming och sakta men säkert samlat på sig ”för många” prenumerationer från olika aktörer såsom Netflix, HBO Max, Viaplay och Discovery plus och snarare har ett behov av att rensa upp bland abonnemangen.

En annan förklaring kan vara att TV-leverantörerna i större utsträckning än tidigare har börjat paketera erbjudanden där streamingabonneamng ofta ingår i exempelvis Telia TV-paket, Telenor TV-paket, Allente TV-paket och Tele2 TV-paket.

Om du känner att du gått i ”streamingfällan” kan vi tipsa om vår guide där vi förklarar hur man kan se över sin streaming och spara pengar.

Om Decoding the digital home

EY genomför sedan en tid tillbaka årligen undersökningen Decoding the digital home för att hjälpa organisationer att förstå konsumenternas förändrade attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet – och de företag som tillhandahåller dessa produkter och tjänster. Rapporten grundar sig på en onlineundersökning genomförd av Bonamy Finch och innehåller svar från 21 000 hushåll i åtta länder (USA, Kanada, Sydkorea, Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien och Sverige). Decoding the digital home 2023. EY genomfördes i mars och april 2023 och analysen av den svenska marknaden grundar sig på svar från 2500 svenska hushåll.