Så blev svenska folket än mer digitala 2020

Uppdaterad

digitala tjänster

Om man ska försöka hitta något positivt med 2020 skulle det eventuellt kunna vara att vi alla, gamla som unga, utmanades att bli än mer digitala i vår vardag. I detta blogginlägg guidar vi dig igenom några av de mest grundläggande och användbara verktygen för att utföra vardagsärenden online, och samtidigt minska det digitala utanförskapet.

2020 blev året som de flesta troligtvis helst vill glömma – pandemi, social distansering, riskgrupp och karantän var säkert några av de mest använda begreppen när vi summerar året. För vissa har livet förändrats mer än för andra och en av de grupper som kanske påverkats absolut mest de som är i riskgrupper/70+. Det är även i den äldre delen av befolkningen det digitala utanförskapet är som störst.

Digitalt utanförskap

Enligt Internetstiftelsens årliga delrapport om Digitalt utanförskap i rapporten Svenskarna och internet använder de allra flesta svenskar internet varje dag. Fortfarande uppger dock många att de behöver hjälp med olika digitala aktiviteter. Samtidigt som de dagliga internetanvändarna ökar finns det fortfarande närmare 3% av befolkningen som inte använder internet alls, och ytterligare lika många som uppger att de inte använder internet på daglig basis. Det är också bland dessa användare som behovet av hjälp för att kunna göra ärenden på nätet, är som störst.

Att vi anpassade oss och blev än mer digitala i vår vardag är kanske en av de få fördelarna som går att finna när vi nu lägger 2020 bakom oss. Exempelvis är det många som lärt sig hur man utför nödvändiga ärenden online, såsom matinköp och läkarbesök. Men vi har även blivit fenor på videosamtal med nära och kära. Detta är bara några exempel på onlineaktiviteter som blev norm under ”pandemiåret 2020”.

Få ut ännu mer av ditt bredband

Vi på Bredbandsval.se har märkt att fler hört av sig med frågor om bredband och snabb uppkoppling i hemmet i samband med att internet och en stabil uppkoppling blev ännu viktigare. Frågor om vad man ska tänka på gällande bredband när man jobbar hemma etc. Vi fick dessutom en rad frågor från om hur man kommer igång med mer grundläggande tjänster som gör att man får ut ännu mer av sin uppkoppling i hemmet.

Här guidar vi dig igenom några av de mest grundläggande verktygen och användbara online tjänsterna för att minska det digitala utanförskapet och komma igång och bli ”digital på riktigt” under 2021.

  1. Legitimera dig på internet: Så kommer du igång med mobilt BankID
  2. För över eller ta emot pengar: Kom igång med Swish
  3. Håll kontakt med släkt och vänner: Kom igång med videosamtal