TV-tittande och dess utveckling i Sverige - PTS individundersökning.

Uppdaterad 9 september 2020

TV-vanor i Sverige, och mer specifikt TV-tittande på olika former av TV, undersöks vartannat år av Post- och Telestyrelsen genom en enkätundersökning. Undersökningen omfattar både svenskarnas användning av mobiltelefoni, bredband och TV. I detta blogginlägg tittar vi närmare på hur utveckling sett ut inom TV-området.

Kombinationen av traditionell TV tillsammans med play-tjänster ökar

Allt fler konsumenter tittar på en kombination av både traditionell, tablålagd tv och på så kallade play-tjänster via internet. Exempelvis på playtjänster, även kallade OTT-tjänster är SVT Play, Netflix, HBO eller Viaplay.

Andelen som tittar på kombinationen av dessa olika tjänster ökade från 52 procent 2017 till 60 procent under 2019.

Miskat traditionellt tittande

En minskande andel i Sverige tittar uteslutande på traditionell tv, och andelen är nere på 12%, nästan en halvering från 22% som tittade på traditionell tv under 2017.

Sammanställning av tittande mellan olika plattformar

TV-tittande

Tyckte du detta var intressant? I ett annat blogginlägg har vi skrivit om vad PTS-undersökningen sett för användarmönster inom bredband.

Vill du läsa hela undersökningen från PTS så hittar du den här.

Till alla blogginlägg