Nu har turen kommit till Bredband2 och Anders Ohlin i intervjuserien "fem frågor om bredband"

ons 03 april 2019

Hallå där Anders Ohlin, vad gör du för något på Bredband2?

Hej! Mitt uppdrag här är Head of Service. Det innebär att jag har den stora förmånen att driva och utveckla vår serviceverksamhet. Vi är stort gäng goda lyssnare som tillsammans arbetar för att skapa enastående kundupplevelser.

"Många snackar, vi lyssnar" är ert motto. Vad innebär detta i praktiken?

Vår ambition är att bli det bästa och mest uppskattade företaget i vår bransch. Vi tror att för att nå dit måste vi vara bäst på att lyssna. När vi gör det blir vi också bli bäst på att förstå våra kunder och vår omvärld vilket sin tur gör att vi kan erbjuda de bästa tjänsterna och exceptionell service. Lyssnandet genomsyrar hela vårt företag vilket inte bara ger kundfördelar utan även gör oss till ett fantastiskt ställe att arbeta på.

Bredband2 firar snart 30 år, vad är era största ögonblick när ni tittar tillbaka?

Här finns hur mycket som helst att berätta om men för att hålla det enkelt så brukar vi ta avstamp 2008 vilket var när företagsnamnet antogs. Året innan tillsattes ny styrelse och ledning. 2010 gjorde bolaget en turnaround och har sedan dess gått med vinst varje år. 2011 nådde vi 100 000 kunder vilket så klart är en milstolpe för alla bolag. 2016 blev Bredband2 den första av Sveriges samtliga bredbandsleverantörer att snitta över 100 Mbit/sek på Bredbandskollen. 2017 passerade vi 200 000 kunder och 2018 nådde vi omsättningsmålet 600 miljoner.

Vad är de topp tre vanligaste frågorna ni får från era kunder och vad brukar ni svara?

Det kan variera lite beroende på var i året eller månaden vi befinner oss, men generellt kan man säga att fakturafrågor är vanligast. Vi arbetar brett för att förenkla betalningsprocesserna och utveckla vår kommunikation för att förenkla för kunderna. Ett annat område som driver en del kontakter är frågor kring just bredbandsuppkopplingen. Det kan handla om allt från frågor om tjänstens specifikationer till att man upplever problem med sin tjänst. Ibland behöver man kontakta oss och då hjälper vi mer än gärna till. Samtidigt använder många av våra kunder felsökningsverktyget på vår hemsida som fungerar alldeles utmärkt - även med en smartphone, vilket ju är toppen när datorn inte verkar ha fungerande uppkoppling.

Avslutningsvis, utan att nämna säljfloskler, varför ska jag som konsument välja Bredband2?

Vi har som sagt en lång erfarenhet som bredbandsleverantör och jag vill påstå att vi vet vad man som kund värdesätter hos en leverantör. Allt det där med pris och tillgänglighet är hygienfaktorer, det måste vara på plats. Det som mer än något annat skapar nöjdhet är enkelhet. Det ska vara enkelt att vara kund och får man problem så ska det var enkelt att lösa. Det är på den här principen vi bygger vår serviceorganisation.