Bredbandsval.se startar igång intervjuserien "fem frågor om bredband" genom ett samtal med Gustav Elveros, sälj- och marknadschef på Ownit

Uppdaterad

ownit

Hallå där Gustav Elveros, vad gör du för något på Ownit?

Hej! Jag arbetar som sälj- och marknadschef. Jag vågar utan tvekan påstå att jag har världens roligaste jobb då det delvis är mycket varierande, men också att jag med handen på hjärtat kan känna att det varumärke jag representerar helt enkelt gör väldigt bra saker.

Ni ligger i topp år efter år i SKI-mätningarna - vad ligger bakom detta?

Hos oss kommer alltid kunden först. Vi är inte rädda att jobba utanför ramarna och göra det som behövs för att på snabbast och smidigast sätt räta ut alla frågetecken som uppstår. Vi är, skulle jag säga, väldigt transparenta i vårt arbetssätt på så vis att vi alltid har våra kötider utskrivna i realtid på vår hemsida. Det är en sådan sak som enkelt skulle kunna bli ett bakslag, men det är för oss ett incitament att hålla den höga standard vi just nu har satt. Vanligtvis snittar vi på 1 minut i kötid och har inga knappval i vägen för att komma fram till en handläggare.

Beskriv hur ni på Ownit arbetar med kundnöjdhet - Vad är det hemliga receptet?

Det är en hel del olika ingredienser i receptet så att säga, men mycket beror på att vi alltid jobbar så nära våra kunder som möjligt. Eftersom vi har ett eget dedikerat kundtjänst-team har vi en möjlighet som inte många andra leverantörer har, vilket är att kunna utvecklas utifrån vad kunderna efterfrågar och känner saknas.

Vad är de topp tre vanligaste frågorna ni får från era kunder och vad brukar ni svara?

Oftast beror det lite på omständigheterna, men det uppstår primärt en del fakturafrågor. Ekonomi är viktigt för alla och ibland vill en som kund bara bekräfta att en uppfattat allt rätt. Vi har ganska stora utvecklingsprojekt för att underlätta just kring fakturor, och massor med annat kul, i framtiden. Det finns dock en hel del funktioner på plats redan idag - bland annat en funktion lanserad på Mina Sidor som visar bland annat vilka fakturor som är betalda och inte, vilket många uppskattar.

Vi får förstås även en del samtal från folk som upplever problem eller har frågor kring sina tjänster, vilket i de flesta fallen kan avhjälpas under samtalets gång tillsammans med viss lokal felsökning. En stor del som jag tror de allra flesta leverantörer brottas med är förstås ökända WiFi-relaterade problem. Det finns alla möjliga olika sorters konstigheter som kan uppstå, så vi ser alltid till att vara flexibla och anpassar oss efter problemets natur.

Avslutningsvis, utan att nämna säljfloskler, varför ska jag som konsument välja Ownit?

I slutändan handlar det helt om att kunna känna tillit för sin leverantör. Inte bara genom stabil tjänsteleverans, men även ett tillgängligt support-team som är redo att stå till tjänst alla årets dagar. Vi, som ett relativt litet företag, kan jobba mycket närmare varandra och på så vis korta ned all ledtid som ett t.ex eskalerat ärende kan innebära.

Vi tar förstås även stor stolthet i att få motta titeln Sveriges Nöjdaste Bredbandskunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex) för femte året i rad, vilket är helt fantastiskt. Vi ser även att detta speglas på andra plattformar så som Trustpilot där vi har en TrustScore på 7,2/10 med rätt stora marginaler har högst i branschen. Som att inte det vore nog med bra nyheter är vi även den snabbaste bredbandsleverantören enligt Steam, vilket är världens största plattform för spel-distribution.